Perfect Guide

Är sömn den nya statussymbolen?

Just nu arbetar forskare på laboratorium världen över för att knäcka koden till den perfekta sömnen. Hammockar gungas, kuddar testas, lavendel eldas och godnattsagor prövas. David Rose – forskare på Massachusetts Institute of Technology – har tillbringat de senaste åren med att undersöka den optimala sömnmiljön.
– För mig är det en gungande säng på en veranda i nordvästra Wisconsin, säger han till New York Times. Jag har tyngden av tio filtar över mig och hör vinden vina genom barrträden.

Som en måttstock för framgång och välmående har vårt mest grundläggande behov blivit en miljardindustri. Designaccessoarer som Sense mäter luftkvalitén i sovrummet, digitala huvudband som Dreem vaggar till sömn med ljudvågor och sömnglasögon som The Re-Timer ställer om kroppens inre klockan med grönt uv-ljus.

Marian Salzman – amerikansk pr-drottning som utbildats på både Harvard och Brown – menar att sömn har blivit en statussymbol.
– Sömn är den enklaste metoden för att starta om din hjärna och din kropp. Det är ännu ett vapen i karriärsbyggande och jag kan se det användas mellan tävlande föräldrar. Om du vill att ditt barn ska lyckas, måste du då köpa dem alla de här sömnhjälpmedlen?

Hon förklarar att sömn är en färdighet som kan förfinas och vårdas. Något som ”ökar den mänskliga potentialen och förlänger livet”.
– Sömn är personligt, det är kvalitet, inte kvantitet, och nu är sömnindustrin byggd på tekniska tjänster som är skräddarsydda för mig. Det är ett bisarrt äktenskap mellan high tech och low tech. Kamomillte kommer ha en renässans, som en antites till hela pillergrejen.

Sömn är ännu ett vapen i karriärsbyggande

Vi minns alla när minimal sömn ansågs vara ett tecken på framgång bland företagsledare och presidenter. Paradigmskiftet tycks ha skett de senaste åren: Amazons vd Jeff Bezos tog med sig sovsäck till kontoret och menade att hans åtta timmars sömn var bra för aktieägarna. George W. Bush klockade in på nio timmar per natt och en tupplur varje eftermiddag. Arianna Huffington – grundare av Huffington Post – slutade som publicist för att bli sömnentrepenör. Hon släppte boken The sleep revolution, poserade på pressbilder med kuddar som hade det broderade budskapet ”Sov dig till toppen” och har – med sitt nystartade företag Thrive Global – arrangerat anti-utbränningsprogram med aktörer som JP Morgan Chase och Uber.

Arianna Huffington poserade med budskapet ”Sov dig till toppen”

Vi vet att dålig sömn försvagar immunsystemet, försämrar minne och inlärningsförmåga och ökar risken för depression, diabetes och övervikt. Förra året rapporterade RAND Corporation att sömnproblem orsakade amerikanska företag förluster på 411 miljarder dollar.

Nu har USA:s företagsledare organiserat sig i kampen mot sina anställdas sömnproblem. Sömncoacher föreläser och sömnseminarium arrangeras. Nancy H. Rothstein – sömnambassadör för karriärsnätverket LinkedIn – har utvecklat sömnprogram för flera av Fortune 500 största företag.
– Jag skulle vilja göra en undersökning på hur många som läser sina sms samtidigt som de läser av sömndata på mobiltelefonen, säger hon. Om du vill förbättra sömnen behöver du göra förändringar i livet. Din Apple watch kommer inte göra det åt dig. Med alla appar och uppfinningar har sömnen förlorat sin enkelhet. Jag tänker: gör det mörkt, tyst, svalt och sov bara.

Till Toppen