Annons

Lydia Wålsten:Är kulturföraktet mot svenska chefer motiverat?

Foto: Hasse Holmberg/TT

Att tala om filosofi och kultur på en affärsmiddag behöver inte vara ett bevis på ett gott näringslivsklimat. Det kan också vara ett tecken på en kultur där företagsledare är en societet snarare än en profession.

Publicerad

Det ska sjutton till att vara företagsledare. Länge har det funnits en föreställning om att svenska näringslivstoppar inte läser tillräckligt mycket skönlitteratur. Skrönan är att franska kolleger lottar om middagsplatser, för att slippa sitta bredvid intellektuellt rangliga svenskar som bara kan prata om affärer och golf. Föreställningen fick fötter genom en krönika i Dagens Industri av Jan Gradvall 2011. Efter att krönikan publicerades blev Gradvall inbjuden till riksdagen för att tala. Frågan lyftes i såväl media som partiledartal.

Föreställningen om den grå direktören från Sverige har tagits till intäkt för att våra företagsledare lever i en värld där det bara är sista raden som räknas. För att stärka näringslivets litterära ryggrad har Handelshögskolan i Stockholm startat projektet SSE Literary Agenda. Projektet påbörjades i höstas, löper över tre år och sponsras av Stiftelsen Natur & Kultur med stöd av McKinsey & Co. 200 studenter och lärare har anmält sig för att ta del av bokcirklarna.

Annons
Annons
Annons