Annons

Är hans sista mästerverk ett dolt angrepp på islam?

Del av ”Avrättning utan rättegång under de moriska kungarna av Granada” av Henri Regnault.
Del av ”Avrättning utan rättegång under de moriska kungarna av Granada” av Henri Regnault. Foto: IBL

För omväxlings skull vänder jag mig idag till en konsthistorisk fråga. Det gäller en känd fransk tavla på Musée d’Orsay i Paris, som brukar framhållas som urtypen för västerländsk 1800-talsorientalism: Avrättning utan rättegång under de moriska kungarna av Granada, målad av Henri Regnault år 1870. Ingen som har sett den kan glömma den: scenen domineras av en bödel, som halshuggit en ädling, vars huvud ligger på en blodig trappa i förgrunden. Vad skildrar tavlan? Är den ett angrepp på islam? På den arabiska kulturen?

Under strecket
Publicerad

Regnault, som inspirerats till motivet under resor i Spanien och Marocko, målade tavlan under en vistelse i den marockanska staden Tanger. Kort tid senare, i januari 1871, stupade han i fransk-tyska kriget, varför målningen räknas som hans sista mästerverk.

Motivet bygger på en historia som skall ha utspelat sig i Granada på 1400-talet, en tid innan detta emirat erövrades av de kristna. Enligt en skröna blev en medlem av den högättade abenceragiska familjen i Granada förälskad i en kvinnlig medlem av stadens härskande dynasti. När han sökte klättra in genom hennes fönster blev han upptäckt, och härskaren utkrävde hämnd.

Foto: IBL Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons