Är festen över för den här gången?

På torsdag hålls den 49:e Guldäggsgalan, reklamvärldens Oscar som prisbelönar Sveriges mest nyskapande reklam. Efter flera år av glitter, glamour och välstånd väntas årets gala bli mer måttfull. Färre inskickade bidrag, färre besökare, lite kallare mat och mindre överdåd.

Under strecket
Publicerad
Annons

Totalt 1 330 bidrag skickades in av olika reklambyråer till årets upplaga av reklamtävlingen Guldägget, det är nästan 100 färre bidrag än i  fjol. Med ett pris på mellan 1 300 och 3 600 kronor per inskickat bidrag kan det bli en ansenlig slant för mindre byråer, de som kommer att få det tuffast när och om smällen kommer.

Antalet gäster lär också bli färre. En biljett kostar lika mycket som att skicka in ett bidrag. Hur många som har anmält sig är enligt arrangören Sveriges Reklamförbund för tidigt att svara på när den här artikeln skrivs.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons