Annons
Fanny Hensel tillsammans med brodern Felix Mendelssohn.
Fanny Hensel tillsammans med brodern Felix Mendelssohn. Foto: Ill: Emma-Sofia Olsson / Foto: TT

”Är du en riktig kompositör nu, Fanny?”

Fanny Hensel fick inte bli kompositör som sin lillebror Felix Mendelssohn. Trots det skrev hon runt 500 verk och anses idag vara 1800-talets viktigaste kvinnliga tonsättare. Ellinor Skagegård lyfter fram ett musikaliskt underbarn i ljuset.

Publicerad

Efter kantaterna och ouvertyren komponerar Fanny 1834 sin första och enda stråkkvartett. Den går i Ess-dur och hon har inspirerats av Beethovens ”Harpkvartett op. 74” i samma tonart. Hans verk har fått sitt namn från det harpliknande spelsättet pizzicato, där den utövande knäpper på strängarna med fingrarna, vilket också Fanny använder sig av i sitt scherzo. Men även om hon gärna erkänner vem som varit förebilden kan man också höra en frihet, en vilja att experimentera med form och uttryck.

När hon är klar känner hon sig aningen tom. Vad ska hon göra med sitt verk? Vem ska spela det? Med viss förhoppning skickar hon det vintern 1834 som en julklapp till Felix, kanske vill han få kvartetten framförd. Hennes bror är dock inte alltför imponerad. Han har själv skrivit två stråkkvartetter, vad som av kompositörer ofta anses vara den mest framstående verkformen och mycket manligt kodad. Han uppskattar hennes scherzo, det som mest liknar hans eget sätt att komponera, och också tredje satsens tema. Men han är kritisk till hur hon hanterar strukturen, tycker att hon svävar ut för mycket.

Robert Agius/Leopard förlag

Foto: Ellinor Skagegård, författare till boken "För dig ska musiken bara vara ett smycke". Bild 1 av 2

Noter för piano av Fanny Hensel.

Foto: Ill: Emma-Sofia Olsson / Foto: TT och free-scores.com Bild 2 av 2