Är bokbranschen på väg att go bananas?

Guy Kawasaki är ett affischnamn inom egenutgivningen av böcker. Hans senaste bok heter ”APE. How to publish a book”.
Guy Kawasaki är ett affischnamn inom egenutgivningen av böcker. Hans senaste bok heter ”APE. How to publish a book”. Foto: GuyKawasaki.com

Egenutgivna böcker säljer redan bättre än både Millennium och Harry Potter. Men vad händer med branschen när förlagen ger upp rollen som grindvakter – och författarna tvingas bli lika mycket entreprenörer som skribenter?

Under strecket
Publicerad
Annons

För några år sedan besökte jag den amerikanska motsvarigheten till svenska Bokmässan, Bookexpo America. En av panelerna handlade om egenutgivning, och mycket var det affischnamnet Guy Kawasaki som drog. Kawasaki är en driven entreprenör och självklar retoriker, känd som chefsevangelist på företag som Motorola, Google och Apple.

Mr Kawasaki hade just kommit ut med en ny bok, ”APE. How to publish a book”, förlagd på egen hand. Akronymen står för author, publisher, entrepreneur och boken beskriver utförligt egenutgivningsprocessen, med tips om hur man gör tanke till text utan att gå vilse i en labyrint av mjukvaruprogram – eller, för den delen, en stockkonservativ bokbransch. Efter Kawasakis eleganta presentation var det många som ville få sitt gratisexemplar signerat. I mitt skrev han: ”Alexandra, go bananas!”

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons