Annons

Läsare: ”Skulle betala 30 kr/l”

Förutom bensinskatten gör ett politiskt krav på att blanda in biodrivmedel också det dyrare att tanka.
Förutom bensinskatten gör ett politiskt krav på att blanda in biodrivmedel också det dyrare att tanka. Foto: Tomas Oneborg

En het debatt har blossat upp om bränslepriserna, där vissa hävdar att det måste bli billigare att tanka. Andra argumenterar tvärtom för att det måste bli dyrare, för miljöns skull.

Här svarar förespråkare för båda perspektiven på läsarnas frågor.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

För 20 år sedan kostade bensinen 10 kronor litern och dieseln 8,50. I dag ligger priserna mellan 16 och 17 kronor. Över 60 procent av priset utgörs av skatter och moms. Samtidigt måste priset gå upp än mer för att klimatmålen ska nås, hävdar bland andra Konjunkturinstitutet.

Läsarna har ställt sina frågor till Skattebetalarnas vd Christian Ekström, som förespråkar ett lägre bränslepris, och Svenska Miljöinstitutets Anders Roth och Cecilia Hult, som förespråkar ett högre bränslepris.

Annons
Annons
Annons