Apple tappar i tung undersökning

Samsung knappar in på Apple. Enligt en färsk undersökning anser kunderna att Apples varumärke är ”mindre inspirerande” är tidigare, skriver BBC News.

Under strecket
Publicerad
Apple-aktien har förlorat en tredjedel av sitt värde sedan rekordnoteringen i september.

Apple-aktien har förlorat en tredjedel av sitt värde sedan rekordnoteringen i september.

Foto: SCANPIX
Annons

Försäljningen av Samsungs smartphone Galaxy S3 övertrumfade Apples Iphone under det sista kvartalet 2012. Samsung sålde 64,5 miljoner telefoner – Apple bara 43,5 miljoner. Och enligt en ny undersökning som genomförts av marknadsundersökningsföretaget Added Value så börjar Apples popularitet att dala. Jämfört med för tre år sedan anses teknikjättens varumärke nu som mindre inspirerande. Mycket tyder på att de amerikanska konsumenterna börjar få upp ögonen för rivalen Samsung alltmer, enligt BBC News.

Det är ett besked som med stor sannolikhet skapar oro bland aktieägarna, som redan har sett ungefär 230 miljarder försvinna från börsvärdet sedan september 2012. Analytikerna bekymrar sig också för att Apples visioner börjat blekna sedan gurun Steve Jobs gått bort.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons