Appen som ger artisterna makten

Taylor Swift tjänade 612 miljoner kronor i fjol, bara en bråkdel kom från streaming.
Taylor Swift tjänade 612 miljoner kronor i fjol, bara en bråkdel kom från streaming. Foto: Al Powers/ TT

Skivbolaget Sony Music har utvecklat en ny app – som inte riktar sig till fansen, utan till artisterna själva. För första gången någonsin får musiker inblick i om, när och hur de tjänar pengar.

– Det kan minska irritationen mellan artist och skivbolag, säger rapparen Petter.

Publicerad
Michelle Kadir, digital chef på svenska Sony

Michelle Kadir, digital chef på svenska Sony

Foto: Anders Ahlgren
Linnea Henriksson tycker att appen gör att hon kan fokusera på annat.

Linnea Henriksson tycker att appen gör att hon kan fokusera på annat.

Foto: Per Larsson / TT
Petter tror inte att det nya verktyget kommer att leda till att skivbolagen lättare dumpar sina artister.

Petter tror inte att det nya verktyget kommer att leda till att skivbolagen lättare dumpar sina artister.

Foto: Staffan Löwstedt
Annons

Många artister har på senare år klagat på att de inte har en aning om vad de tjänar på sin musik. Eller ens när ersättningen dyker upp.

Björk har kallat hela streamingmodellen för ”vansinnig” och Spotify hr sedan starten haft svårt att locka till sig stora artister som Metallica, Led Zeppelin, AC/DC och Beatles. Magnus Uggla utbrast 2009 på sin blogg att han ”hellre blir våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music" och lyfte därför bort sina låtar från Spotify "i väntan på en hederlig nättjänst.”

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons