Annons
X
Annons
X

Sju appar som kan öka koncentrationen

Psykologen Birger Moëll, som skapat ett träningsprogram för studenter med adhd, presenterar många appar i sitt träningsprogram. Studenterna får själva avgöra vilka som passar dem. Alla appar är inte gratis.

1. Simplynoise: Generar så kallat vitt brus, ett ljud som liknar det som en tv gör när den står på under “myrornas krig”. Forskning visar att för många hjälper den här typen av ljud till att öka koncentrationsförmågan.

Använd Simplynoise tillsammans med hörlurar för att stänga ute andra ljud i din omgivning.

Pröva att göra en uppgift som kräver koncentration. Sätt igång bruset via telefon eller dator. Den bästa effekten kommer ofta efter 10-15 minuter när man använder brus. De allra första gångerna kan bruset i sig uppfattas som störande, men då är det viktigt att fortsätta för att ge hjärnan chansen att vänja sig vid ljudet. Just den här typen av brus är bra då det är extra enkelt att snabbt vänja sig vid och därefter fungerar som ett bra skydd mot andra distraktioner. Välj mellan ”white, pink och brown noise” och ställ in volymen på en nivå som du själv tycker känns passande. Koncentrera dig på uppgiften och utvärdera därefter om det var till någon nytta att använda simplynoise.

Annons
X

2. Pomodoro: Jobba effektivt i 25 minuter, ta fem minuter rast. Gör så fyra gånger och ta sedan en längre paus. Det här enkla tidsplaneringsverktyget utvecklades av Francesco Cirillo på 1980-talet.

3. Stay focused: Blockerar tillgången till webbsidor. Kan vara effektivt om man lätt glider in på Facebook, Twitter och andra sajter. Plötsligt har flera timmar flutit iväg utan att man gjort det man hade för avsikt att göra. Programmet kan blockera tillgången till sajterna man väljer eller ställa in en viss tid per dag då man får gå in.

4. N-back: Tränar arbetsminnet. Det går ut på att komma ihåg vilken position eller antal en figur hade föregående gång den visades och då trycka på rätt knapp. Spelet börjar relativt enkelt med att du ska komma ihåg vilken position eller antal det var föregående gång men blir snabbt svårare när du ska komma ihåg flera led bakåt.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    5. Evernote: En arbetsyta som samlar anteckningar, större dokument och gör presentationer mm.

    Här är tre exempel på appar från träningsprogrammet. Birger Moëll presenterar många och studenterna får själva avgöra vilka som passar dem. Alla är inte gratis.

    6. Mindfulness: Några minuters meditation i ett tyst rum för att gå ned i varv. Mindfulness handlar om att minska känslosvallet och att försöka styra uppmärksamheten.

    7. Runkeeper: Träna kroppen för att öka din koncentration innan du ska studera eller när du behöver minska din hyperaktivitet.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X