Annons
X
Annons
X

AOL slukar Huffington Post

Internetjätten America Online, AOL, lägger till den inflytelserika nyhets- och livsstilssajten Huffington Post till sitt nätverk för inte mindre än 2 miljarder kronor.

Affären, som blev klar på söndagen, är ett steg i processen att skapa en media- och underhållningsplattform som ska nå 117 miljoner besökare i USA och inte mindre än 270 miljoner besökare globalt. Det skriver AOL i ett pressmeddelande.

AOL har haft stora problem med minskade annonsintäkter, inte minst under fjärde kvartalet 2010. Annonsdippen drog ned den totala omsättningen för 2010 med 26 procent. Genom förvärv av snabbt växande sajter som Huffington Post hoppas man få fart på annonsaffären igen.

Huffington Posts medgrundare och chefredaktör Arianna Huffington skriver på sin blogg att hon ska fortsätta att leda den nya plattformen som får namnet ”The Huffington Post Media Group”, som ska integreras med AOL:s innehåll.

Annons
X

”Genom att kombinera Huffington Posts innehåll med AOL:s nätverk av sajter med rörlig bild, lokal inriktning och internationell räckvidd, kommer vi att kunna skapa ett internetbolag med ett enormt genomslag som kan nå en global publik på alla tänkbara plattformar”, skriver Arianna Huffington.

AOL betalar 315 miljoner dollar, eller drygt 2 miljarder kronor för den snabbväxande nyhets- och livsstilssajten.

The Huffington Post grundades 2005 med investeringar på 1 miljon dollar eller cirka 6,5 miljoner kronor, och är redan en av de snabbast växande mediesajterna i USA. Sajten har 25 miljoner besökare i månaden.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X