VårsalongenÄntligen vårsalong – med dämpat tonläge

”Nya strategier” av Pontus Johansson.  Valchromat, kryssfanér, bets och akrylfärg samt schackpjäser.
”Nya strategier” av Pontus Johansson. Valchromat, kryssfanér, bets och akrylfärg samt schackpjäser. Foto: Gustaf Månsson

Pandemin har lämnat många spår i årets Vårsalong som nu äntligen kan öppna. SvD:s Dan Backman dröjer längst vid vemodiga landskap och poetiska husporträtt.

Under strecket
Publicerad
Konsthallschef Mårten Castenfors väntar på att kunna släppa in publiken till Vårsalongen 2021.

Konsthallschef Mårten Castenfors väntar på att kunna släppa in publiken till Vårsalongen 2021.

Foto: Gustaf Månsson
”Håll avstånd” av Stefan Bennedahl.

”Håll avstånd” av Stefan Bennedahl.

Foto: Gustaf Månsson
”Håll avstånd” av Stefan Bennedahl. Stengodslera.

”Håll avstånd” av Stefan Bennedahl. Stengodslera.

Foto: Gustaf Månsson
”Klasstorleken spelar ingen roll, lilla vän” av Mikael Törnqvist. Olja på duk.

”Klasstorleken spelar ingen roll, lilla vän” av Mikael Törnqvist. Olja på duk.

Foto: Liljevalchs konsthall
”Klockan 14:00” av Mia Mirstam. Lera, trä och papper.

”Klockan 14:00” av Mia Mirstam. Lera, trä och papper.

Foto: Gustaf Månsson
Mikael Wahrbys svartvita etsningar med välbekanta stockholmsvyer.

Mikael Wahrbys svartvita etsningar med välbekanta stockholmsvyer.

Foto: Gustaf Månsson
Mikael Wahrbys svartvita etsningar med välbekanta stockholmsvyer (Kastellholmen, Långholmen, Nationalmuseum, Dramaten, Slussen)

Mikael Wahrbys svartvita etsningar med välbekanta stockholmsvyer (Kastellholmen, Långholmen, Nationalmuseum, Dramaten, Slussen)

Foto: Gustaf Månsson
”På stranden” av Ronald Miller. Gravyr.

”På stranden” av Ronald Miller. Gravyr.

Foto: Liljevalchs konsthall
Leif Å Larssons norrländska husporträtt.

Leif Å Larssons norrländska husporträtt.

Foto: Gustaf Månsson
”Avfolkningsbygd” av Morgan Johansson. Akvarell.

”Avfolkningsbygd” av Morgan Johansson. Akvarell.

Foto: Liljevalchs konsthall
”2020” av Johan Sandler och Björn Ahlberg. Munskydd i bronsgjutning.

”2020” av Johan Sandler och Björn Ahlberg. Munskydd i bronsgjutning.

Foto: Liljevalchs konsthall
Barbro Olsson Smith: 2m 30 sek

Barbro Olsson Smith: 2m 30 sek

Foto: Gustaf Månsson
Annons

Inget är som det brukar. Inte heller Vårsalongen på Liljevalchs. Förra året hann den öppnas i tid, innan pandemin slog till, men i år fick den traditionella vernissagen i januari skjutas upp. Sedan blev den aviserade öppningen mot slutet av april också framflyttad, trots att både Nationalmuseum och Moderna museet kört igång med slot-tider och allt annat vi lärt oss leva med. Fråga mig inte varför Liljevalchs spatiösa lokaler fick nobben av Stadshusets politiker.

När den folkkära utställningen nu firar hundra år – ja, det är en slitstark tradition sedan 1921 – lär det köas extra mycket för att komma in, ingen vet ju om den kommer förbli öppen fram till det i dagsläget utlovade slutdatumet 22 augusti. Att ta in utställningar via en skärm kan ju aldrig ersätta ett fysiskt besök.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons