Charlotte Perriand, ”Inventing a new world”Äntligen hyllas kvinnliga mästerdesignern

Charlotte Perriand i ”Chaise longue basculante B306”, skapad av henne, Le Corbusier och Pierre Jeanneret, 1928. En enkel glidfunktion gjorde att den kunde användas både som fåtölj och vilstol.
Charlotte Perriand i ”Chaise longue basculante B306”, skapad av henne, Le Corbusier och Pierre Jeanneret, 1928. En enkel glidfunktion gjorde att den kunde användas både som fåtölj och vilstol. Foto: Fondation Louis Vuitton

Charlotte Perriand är känd som en av 1900-talets stora möbeldesigner. Länge stod hon i skuggan av arkitektgiganten Le Corbusier, som hon var anställd hos i Paris under viktiga unga år. Nu visas den största Charlotte Perriand utställningen hitintills i Paris.

Publicerad
Charlotte Perriand, ”Vertèbre de poisson”, silvergelatinfotografi 1933. Tillsammans med vännerna samlade hon objekt på stranden och fotograferade dem mot en neutral bakgrund. Verken kallades lekfullt för ”Art brut” – rå konst.

Charlotte Perriand, ”Vertèbre de poisson”, silvergelatinfotografi 1933. Tillsammans med vännerna samlade hon objekt på stranden och fotograferade dem mot en neutral bakgrund. Verken kallades lekfullt för ”Art brut” – rå konst.

Foto: Fondation Louis Vuitton
Interiör av Charlotte Perriand, Le Corbusier och Pierre Jeanneret till Höstsalongen i Paris 1929. Rekonstruktion på Fondation Louis Vuitton 2019.

Interiör av Charlotte Perriand, Le Corbusier och Pierre Jeanneret till Höstsalongen i Paris 1929. Rekonstruktion på Fondation Louis Vuitton 2019.

Foto: Fondation Louis Vuitton
Charlotte Perriand, ”Travail et sport” (arbete och sport med bar), 1927–29. Charlotte Perriand sportade mycket. Här har hon ritat ett boende för både studier och fysik träning. En stege leder upp till den grönskande terrassen.

Charlotte Perriand, ”Travail et sport” (arbete och sport med bar), 1927–29. Charlotte Perriand sportade mycket. Här har hon ritat ett boende för både studier och fysik träning. En stege leder upp till den grönskande terrassen.

Foto: Fondation Louis Vuitton
Charlotte Perriand, interiör för Air France, London 1957. Hyllan som Charlotte Perriand använde i många sammanhang placerades fritt i rummet och fugerade som rumsavskiljare, förvaringslösning och dekoration.

Charlotte Perriand, interiör för Air France, London 1957. Hyllan som Charlotte Perriand använde i många sammanhang placerades fritt i rummet och fugerade som rumsavskiljare, förvaringslösning och dekoration.

Foto: Gaston Karquel/Fondation Louis Vuitton
Pablo Picasso, ”Dora Maar sur la plage”, 1936. Olja på duk. Dora Maar var nära vän till Charlotte Perriand. De hade samma moderna, sportiga framtoning. Porträttet ingår i utställningen.

Pablo Picasso, ”Dora Maar sur la plage”, 1936. Olja på duk. Dora Maar var nära vän till Charlotte Perriand. De hade samma moderna, sportiga framtoning. Porträttet ingår i utställningen.

Foto: Fondation Louis Vuitton
Annons

Utställningen med Charlotte Perriand (1903–1999) fyller hela Fondation Louis Vuitton – Frank Gehrys utsvävande arkitektoniska skapelse i Bois de Boulogne. Mannen som har låtit bygga museet är Bernard Arnault, en av världens allra rikaste personer. Han har skapat sin förmögenhet genom företag som säljer lyxvaror. Bernard Arnault är även samlare av Charlotte Perriands verk och har tagit initiativ till utställningen.

Jag är inte övertygad om att Charlotte Perriand skulle velat att hennes verk presenterades i detta luxuösa sammanhang. Hon var politiskt radikal och engagerad i kampen mot fattigdom och orättvisor. Hennes dröm var att massproducera möbler som vanligt folk skulle ha råd med. 90 år gammal sa hon att hennes önskan var att samarbeta med Ikea. Så blev det inte. Hennes designikoner produceras sedan länge av möbelföretaget Cassina till priser som bara ett fåtal kan betala. Cassina har för övrigt sponsrat utställningen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons