X
Annons
X

Äntligen – museets bilar ska börja rulla

En ny policy öppnar nya möjligheter för Tekniska museet i Stockholm. Museibilar ska användas och inte bara samla damm. Under den parollen fixar Tekniska museet flera av sina gamla fordon i skick så att de kan köras.

Ett föremål som ingår i ett statligt museums samlingar ska ställas ut eller finnas till hands för forskningens skull. Men får sakerna användas? Det är inte alls säkert. Om objekten används kan de degraderas från museiföremål till rekvisita, vilket innebär att de förlorar skyddet och kraven på korrekt omvårdnad.

Samtidigt blir det rätt enahanda med exempelvis bilar som bara står och inte får köras. Vore det inte möjligt att bevara regeln men låta fordonen rulla under kontrollerade former?

Christian Stadius är chef för Tekniska museets samlingar. Här i förarsätet på en fransk Bailleau Voiturette från 1902. Bilmärket Bailleau levde 1901–1914.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 9

Detalj, Bailleau Voiturette från 1902.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 2 av 9

Hillman Saloon är en fyradörrars engelsk småbil med lådram, stela axlar och mekaniska bromsar. Den har takräcke för gengassäckar.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 3 av 9

Tekniska museet håller till på Museivägen på Gärdet i Stockholm.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 4 av 9

Volvo P1800, eller 1800S som den hette när tillverkningen flyttade från England till Sverige, är en av klenoderna som Christian Stadius vid Tekniska museet hoppas kunna använda i veteranrallyn och andra aktiviteter.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 5 av 9

Heinkel Kabine var en av de många motorcykelbilar som såldes i Europa på 1950-talet. Billiga, enkla och åtminstone med dagens ögon väldigt charmiga.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 6 av 9

Asea tillverkade eldrivna lastbilar i Eskilstuna med början redan 1943. Tekniska museets exemplar är från 1945.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 7 av 9

En Volvo PV 444 från 1947 sussar gott i Tekniska museets förvaringsdepå. Chefen för samlingarna, Christian Stadius, kollar till B4B-motorn.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 8 av 9

Den bedårande interiören i en Volvo PV 444 från 1947, modellen lanserades 1944 och började levereras 1947.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X