Annons

Ivar Arpi:Antisemitism till vänster slätas över

Under strecket
Publicerad

På vänsterkanten har man ibland skylt över solklara exempel på antisemitism inom de egna leden med att det enbart rör sig om Israelkritik. Ett tydligt exempel på det är konstnären och livslånge kommunisten Lars Hillersberg, som just nu hyllas med en utställning på Kulturhuset i Stockholm som pågår till den 15 september. Trots att ett dussintal teckningar han gjorde tydligt placerade sig i en antisemitisk tradition, eftersom Hillersberg valde samma stilfigurer och bildspråk som 1930-talets nazistiska judekarikatyrer, viftade han bort kritiken som en kampanj från ”Israellobbyn”. ”En marxist kan inte vara rasist”, menade Hillersberg vidare i en intervju 1971. Som om vänsteråsikter skulle fungera som ett slags vaccin. De vänsteridéer som av många kallas ”antiimperialism” maskerar inte sällan gamla antisemitiska föreställningar – judar som styr världen, genom en så gott som allsmäktig (Israel)lobby eller en regelrätt konspiration.

I flera konstverk använde Hillersberg antisemitiska figurer. Kanske är det tydligaste exemplet konstverket Det heliga landet från 1971 där judar framställs på ett sätt som inte kan bortförklaras. Judarna är karikerade med kroknäsor och så vidare. De ”arabiska massornas” befrielse kommer genom att judarna slängs i havet, men inte ens då släpper de sina pengapåsar. Serien är inte ironisk, utan tydligt antisemitisk. Hillersberg målade flera bilder som hade platsat i 1930-talets nazistiska tidning
Der Stürmer.

Annons
Annons
Annons