X
Annons
X

Barbro Santillo Frizell: Antikens marmorstatyer en vit lögn

Under några dagar kring nyårshelgen visades i Rom en i sitt slag helt unik utställning av kejsar Augustus fredsaltare, Ara Pacis. Den handlade om att färgsätta ett av antikens mest inflytelserika och stilbildande konstverk. Utställningen, som ännu betraktas som ett experiment, kan bara beskådas på kvällen då det är mörkt ute och alla ljus i den inglasade museibyggnaden är släckta eftersom färgsättningen sker med belysning från strålkastare som projicerar färger på altarets vita skulpterade marmorytor. Det gick ett sus genom publiken när altaret gradvis ljussattes i starka klara färger. Den detaljrika frisen med blomsterornamentik fick en klarblå bakgrund som effektfullt kontrasterade mot den gröna växtligheten. Gudar och figurer ur Roms mytiska förflutna har purpurröda dräkter. "Såg det verkligen ut på det här viset under antiken?", kunde man höra besökarna viska förvånat till varandra.

Förmodligen överensstämmer rekonstruktionen rätt väl med originalets färger. Av den ursprungliga färgen finns dock inget kvar. Man har återskapat en sannolik färgsättning med hjälp av jämförelser med annan samtida bemålad konst, som väggmåleri och mosaiker. Det mesta av färgpigmenten försvann under de århundraden som altaret låg begravt i marken – eventuella rester skrubbades förmodligen sedan bort av nitiska restauratörer. Så hade man tidigare gjort med Parthenonskulpturerna – de tvättades med lut och de tidigare synliga färgspåren försvann då för alltid.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X