X
Annons
X

Antihjälten som blev den nya tidens succé

Lövtunn plåt, svag motor och hjul som en kundvagn – ändå uppmuntrade Renault 4 till grovarbete i traktorklass. Lägg därtill ägare med underutvecklat intresse för bilskötsel och du förstår varför så få finns kvar.

Läs mer om I backspegeln

På 1950-talet var ett bilköp en tilldragelse värd att klistra in i familjealbumet. Renault 4 – en av 1960-talets tydligaste bilar – fastnade sällan på bild annat än som statist i bakgrunden. En pryl bland alla andra.

Men titta en gång till! Designen är inte så enkel som den först ger intryck av att vara. Vindrutans lutning är oväntat flack och de plana ytorna är få. Här gäller avrundade hörn, skulpterade hjulhus, spännande veck och för att ha gått till historien som en fyrkantig låda är Renault 4 ovanligt kurvig. Till och med taket har längsgående pressningar. Blanka detaljer är det också gott om på denna ekonomibil, kromade stötfångare och lister av aluminium till exempel. Den stora bakluckan och det fällbara baksätet gör den obegripligt rymlig.

Med orden ”liten, långsam och en ganska ful bil” lanserades Renault 4 – och blev en försäljningssuccé.

Foto: Simon Hamelius/SvD Arkiv Bild 1 av 5
Foto: Simon Hamelius/SvD Arkiv Bild 2 av 5

Liten bil med stor ratt.

Foto: Simon Hamelius/SvD Arkiv Bild 3 av 5

”Den är inte speciellt vacker. Den berättar inte om framgång. Grannarna blir inte imponerade. Och man vinner inga hastighetstävlingar i den. Ändå kallar många den för skrytbilen.”

Bild 4 av 5

”Om ni köper bil på utseende – då kan ni sluta läsa här.”

Foto: SvD Arkiv Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X