Anthill svarar på krisen

I Sverige har kommunikationskoncernen Dacke och bolaget Anthill haft ett tufft 2008. Men i Estland går företaget i motsatt riktning. Där väntar nyanställningar.

Under strecket
Publicerad

Det estniska call center-företaget tror på en ljusnande framtid.

Foto: JUREK HOLZER
Annons

Vid dörren till Anthills kontor i Estlands huvudstad Tallinn möts besökaren av ett fotbollsspel. De anställdas affischer och skämtsamma urklipp hänger vid arbetsplatserna I de luftiga lokalerna. I det öppna kontorslandskapet är de anställdas bord grupperade i finsktalande och svensktalande. Klockan är nio på morgonen och många av de som hjälper svenska företag med kundtjänst per telefon har ännu inte kommit till kontoret. De jobbar svensk kontorstid och börjar inte förrän klockan 10 estnisk tid.

Chefen Kalle Soininen sitter i ett inglasat kontor med utsikt över de anställda. Företag har ett 80-tal personer anställda som arbetar med kundtjänst åt företag i framförallt Sverige och Finland men även i Norge och Danmark. 35 personer pratar finska och 45 personer pratar svenska medan ett par stycken kan danska. Samtidigt som Estlands arbetslöshet är den högsta på fyra år hoppas Kalle Soininen kunna nyanställa ett tiotal personer i början av nästa år.

Annons
Annons
Annons