Ansvar som lönar sig

Björn Söderberg är företagare med både Sverige och Nepal som bas, som med sina företag vill och kan göra skillnad. ”Företag som jobbar med ansvar i affärs- och verksamhetsutvecklingen blir mer lönsamma på sikt.” hävdar han.

Under strecket
Publicerad
Björn Söderberg, entreprenör.

Björn Söderberg, entreprenör.

Foto: INGVAR KARMHED
Annons

Björn Söderberg, entreprenör sedan tonåren, startade för ett år sedan ett nytt företag i Nepal med en svensk samarbetspartner i Stockholm, mobilwebb.com. Företaget utvecklar webbplatser anpassade till mobiler. Det är på bolagets kontor vi träffas. Björn är i Sverige två gånger om året, i övrigt bor han i Katmandu i Nepal där han driver flera företag.

När han kom till Nepal som nittonåring för drygt tio år sedan hade han aldrig hört uttrycket csr, (corporate social responsibility) men han såg bergen av sopor och en skyhög arbetslöshet och tyckte att man borde kunna göra något åt det – och av det. Det blev till ett företag, Watabaran, som tillverkade julkort och almanackor av återvunnet papper.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons