X
Annons
X
Recension

Still life Anslående tablåer gör oss alla till Sisyfos

Äntligen kommer grekisk samtidskoreografi till Stockholm. I "Still life" tolkas Sisyfosmyten i en rad anslående tablåer som är både pessimistiska och upplyftande, skriver Anna Ångström.

”Still life” är ett grekiskt dans- och bildverk som tolkar Sisyfosmyten. I slutet tar människan makt över himlavalvet. Foto: Miltos Athanasiou

När Albert Camus mitt under brinnande världskrig 1942 skrev sin essä ”Myten om Sisyfos” försökte han föreställa sig att denne kung från Korinth trots allt var lycklig. Sisyfos är visserligen dömd att rulla ett stenblock uppför en kulle i dödsriket, men genom att acceptera tillvarons meningslöshet blir han ett slags revoltör med värdigheten i behåll.

Dansens hus gästas nu för första gången av grekisk samtidskoreografi – äntligen! – och det är snudd på en övertydlig symbolik i att upphovsmannen Dimitris Papaioannou väljer Sisyfosmyten för sitt verk "Still life" (2014) som är på världsturné. Om något vacklar ju hans hemland under bördan av såväl ekonomisk kris som flyktingkris.

”Still life” är ett grekiskt dans- och bildverk som tolkar Sisyfosmyten. I slutet tar människan makt över himlavalvet.

Foto: Miltos Athanasiou Bild 1 av 2

Olika gestalter föds fram ur och slukas upp av en genomsläpplig vägg i ”Still life”.

Foto: Julian Mommert Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X