Ännu mer reggae till östra Söder

Under strecket
Publicerad
Annons

Det har gått nästan exakt på månaden 40 år sedan Millie Smalls introducerade omvärlden till den jamaicanska musiken och dess underliga danser med den lallande ska-hitten ”My boy lollipop”. Det kom inte så mycket mer att hurra för från fröken Smalls, men i musikhistorien kommer hon ändå alltid att ha en plats reserverad som den som vände de internationella topplistornas blickar mot en pytteliten västindisk ö med ett extraordinärt musikliv. Idag är det namn som Vybz Kartel, Elephant Man, Anthony B och Wayne Wonder som förvaltar arvet, nu genom att para de sensuella dancehallvibbarna med den gettofabulösa hiphoppen, och mjölka dollar ur Babylons internationella marknad, med framför allt New York-etiketten VP Records som sitt främsta redskap. Och så introducera några underliga danser på vägen mot Zion förstås - Crazy Hype, får jag lov?

Den jamaicanska musikens diaspora i baktakt märks inte minst på östra Södermalm i Stockholm, där församlingen Katarina-Sofo snart transformerats från Stockholms Camden till
Stockholms eget Notting Hill, eller Lilla Kingston om man så vill. Här trängs de renodlade reggaebutikerna, från Ablaze Records och Bashment mullrar tonerna av Natty King och Luciano ut över Östgöta- respektive Bondegatan. Men nu är de inte längre ensamma om att kränga budgetpressade sjuor på fetlagd vinyl. Senaste reggaetillskottet heter Downbeat Sounds och ligger på lilla Bjurholmsgatan, snett emot musik- och dj-kaféet Svaj, och drivs av Matthias Kampmann och hans flickvän Emelie Carlquist. Bakom disken sitter Matthias under några Lee Perry-vinyler från Trojan och läser Beth Lessers bok om King Jammys 80-talshärjningar med Sleng Teng-riddimet. Koncentrationen av jamaicansk vinyl strax öster om Götgatan är inte något som oroar honom, tvärtom snarare:

Annons
Annons
Annons