Annonsörsföreningen kryper till korset

I en särskild ”inspirations- bilaga” belyser Annonsörsföreningen varför vinnarna i den årliga 100-wattsgalan tog hem sina priser. I en särskild ”inspirations- bilaga” belyser Annonsörsföreningen varför vinnarna i den årliga 100-wattsgalan tog hem sina priser.

Under strecket
Publicerad
Annons

KOMMENTAR | 100-wattsgalan
Vad är egentligen effektiv reklam? Sist SvD Näringsliv inledde en kommentar med denna fråga var det dagen efter den årliga 100-wattsgalan, den 25 november i fjol. Tävlingen arrangeras av Annonsörsföreningen och ska belöna reklam som har både ”kreativ höjd” och ”bevisad effekt”.

Tanken bakom 100-wattsgalan är god. Problemet är att juryn i fjol inte nämnde ett ord om kampanjernas effekt. Inte heller på Annonsörföreningens hemsida gick det att härleda varför vissa kampanjer ansetts vara mer effektiva än ändra. SvD Näringsliv kände givetvis ett behov att påpeka denna uppenbara brist.
Att ingen konkurrerande tidning belyst detta tidigare är kanske inte så märkligt. Dagens Industri sponsrar 100-wattaren. Och branschtidningarna vill inte provocera sina läsare med att begära mer siffror.
De flesta reklammakare himlar nämligen med ögonen när man nämner ordet ”effekt”. Det går inte att mäta effektiv reklam, heter det. Att hävda motsatsen är inget annat än en skymf mot den kreativa
processen.
Argumenten faller på sin egen orimlighet. Om reklam är effektivt måste det gå att påvisa på något sätt. Och om en gala ska belöna effekt måste det gå att lyfta fram några exempel på vad effekt är.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons