Annonsörerna nobbar regnbågsfolket

Endast hälften av annonsutrymmet såldes slut under gaygalan QX som sändes i TV4 förra torsdagen jämfört med vad som brukar säljas mot- svarande tid andra veckor. ”Det råder stor homofobi bland annonsörerna”, säger Anders Ericson, vd för intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Under strecket
Publicerad
Annons

QX-galan som sändes i TV4 förra torsdagen hade ungefär hälften av den annonsering som kunde väntas av en gala som sänds under bästa sändningstid. Det visar siffror från tittarmätningsföretaget MMS som presenterats av undersökningsföretaget NMA.

När annonsörerna köper tid i TV4 kan de bestämma under och mellan vilka program de vill ligga beroende på vilken målgrupp de vill att varumärket ska exponeras mot. Under sändningstiden mellan 20 och 22, då QX-galan sändes, ryms cirka 40 reklamspotar. Normalt köps cirka 80 procent av dessa via annonsörernas konsultbyråer, så kallade mediebyråer. Under QX-galan hade mediebyråerna köpt hälften så mycket reklamutrymme som annars, enligt NMA.

Annons
Annons
Annons