Annons
Krönika

Mats-Eric Nilsson:Annat än sagans snälla jättar

När en ny global kafékedja dyker upp på svensk mark kan det verka som att mångfalden ökar. Men på sikt blir effekten tvärtom den motsatta. Vi får mindre att välja på.

Under strecket
Publicerad

Som jag minns sagornas jättar var de ganska likartade till utseende och uppförande. Visst hade de en glupande aptit på små guldlockiga barn, men mellan dessa attacker påträffades de gärna i ryggläge med de väldiga händerna belåtet knäppta över den väl tilltagna magen.

Dagens verkliga giganter är i stället mer konstant hungriga och har dessutom en strategisk förmåga som på alla sätt övertrumfar fantasivärldens rätt småkorkade resar.

Med ljudliga magkurrningar och lysten blick visar den globala företagsjätten att han aldrig någonsin kommer att bli mätt. Han tänker jaga nya munsbitar så länge det finns något ätbart kvar på jordens yta. Och den medtävlare som råkar komma i hans väg blir antingen uppäten eller krossad under de enorma fötterna.

Eller så väljer han – av taktiska skäl – att fridsamt klappa sig på buken, gäspa lite och signalera att han nu egentligen är ganska nöjd och egentligen inte har några som helst planer på att bli särskilt mycket större. Han kan till och med ta till olika knep för att försöka framstå som så liten som möjligt. En av oss helt enkelt, bara lite extra storvuxen.

Annons
Annons

Den amerikanska smörgåsgiganten Subway kör stenhårt på det första, klassiska, alternativet. Företagets entusiastiska talesmän påminner därför om medeltida härförare. Sommaren 2010 passerade Subway självaste McDonald’s som världens största snabbmatsföretag mätt i antalet enheter, och var fjärde timme öppnar man en ny ”restaurang” någonstans i världen.

På svensk mark har man dock mycket kvar att göra. Det finns många kommuner som ännu inte ”fått” Subway, som det intressant nog brukar heta. Så dagens omkring 110 enheter ska vara 240 innan år 2015 är till ända, enligt den rådande och frikostigt kommunicerade anfallsplanen.

Det expansiva kaféföretaget Starbucks – med 21 000 kaféer världen över – har ännu bara fem kaféer här och har hittills hållit en låg profil. Företagets Sverigechef har kraftfullt dementerat medieuppgifter om att det ska öppnas 50 nya svenska Starbucks under nästa år. ”Ren spekulation”, säger han till SvD Näringsliv.

Man vill uppenbarligen skynda långsamt och inte framstå som alltför framfusig. Ändå är den långsiktiga planen naturligtvis att peppra landets järnvägsstationer, flygplatser, gallerior, affärsgator och köpcenter med företagets logga.

Och för oss konsumenter betyder kedjornas våldsamma framfart att mångfalden kommer att minska. Även i kristider har kafébranschen visserligen gått riktigt bra, men bakom de positiva siffrorna döljer sig en betydligt bistrare verklighet för de små oberoende kaféerna.

Det är de stora kedjorna med starka finansiella muskler som lyckas kapa åt sig de bästa lägena. Med sitt standardiserade sortiment kan de sedan tjäna grova pengar på vårt svårstillade fikabehov.

Det gamla kondiset på hörnet, med sin personliga atmosfär, tvingas däremot snart att lägga ned – det också.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons