Annons

Kungligaste teaternAnna Vnuk bjuder på en ljuvlig teaterkaramell

Pierre Wilkner, Ellen Jelinek, som kramar Nina Rashid, och Torkel Petersson.
Pierre Wilkner, Ellen Jelinek, som kramar Nina Rashid, och Torkel Petersson. Foto: Jenny Baumgartner

En kärleksförklaring till teatern som lekplats, spegel och kulturarv – Anna Vnuks Dramatendebut blir ett lyckligt möte med en konstart som ger hopp och tröst, vare sig man behöver komma bort eller hitta hem.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Pierre Wilkner som ljussättare repeterar med Ellen Jelinek och Torkel Petersson medan Nina Rashid ser på.

Foto: Jenny BaumgartnerBild 1 av 1

Hur kan man inte älska teater efter detta? Anna Vnuks Dramatendebut är en kärleksförklaring till teatern som omfamnar mycket – rollspelet som fånig lek med känslor på djupaste allvar, hantverket bakom kulisserna, fantasin och inlevelsen som, förstärkt av äkta fejk-effekter, kan skapa magi. Här slås ett slag för allas rätt till kulturarvet, som dammas av så att det ryker. Dikt blir liv och liv blir dikt. Och alla blir till slut sedda och bekräftade.

Scenografen Jenny Kronberg har förvandlat intima Lejonkulan till en barockteater med lila ridå, vindmaskin och åskplåt. Här ramlar av misstag Nina Rashids teaterbitna, unga förstagångsbesökare Julia in – mitt i ett ljussättarpass under en lätt hysterisk repetition där den frånvarande regissören har vabbat i tre veckor! Julias hittills enda, men starka, upplevelse av scenkonst är ”Kristina från Duvemåla” som hon har lärt sig utantill via Youtube.

Annons
Annons
Annons