X
Annons
X

Anna Pettersson: Ibsen döljer sin egen smärta

Anna Pettersson är skådespelaren som också regisserar – och vill visa att skådespelaren är lika viktig som rollen. Nu klär hon av Ibsens ”Vildanden” inpå skinnet på Dramaten och slår sönder den tystnad som omger den unga sårbara dottern i familjedramat.

Anna Pettersson, här med en byst av Henrik Ibsen, vägrar vara textfundamentalist - det är mötet mellan skådespelaren och rollen som skapar dynamik på scenen.
Anna Pettersson, här med en byst av Henrik Ibsen, vägrar vara textfundamentalist - det är mötet mellan skådespelaren och rollen som skapar dynamik på scenen. Foto: STAFFAN LÖWSTEDT

Vi tvekar först, men till sist väljer vi publikfoajén som plats för vårt samtal. Så sitter vi där omgivna av marmor, guld och allt som symboliserar Dramaten och en sekelgammal teatertradition. Allt det som Anna Pettersson vill undersöka, skrapa på eller till och med ifrågasätta. Till vilken del är vi – publiken och skådespelarna – fångar inom en förutsägbar psykologisk realism och dess uttryck? Vad kan man förändra eller välja bort och vad kan man lägga till?

Anna Pettersson, här med en byst av Henrik Ibsen, vägrar vara textfundamentalist - det är mötet mellan skådespelaren och rollen som skapar dynamik på scenen.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X