Annons

Anna Anka ett lyft för TV3

Kändishustrun Anna Anka i TV3:s nya satsning Svenska Hollywoodfruar har väckt starka reaktioner med sina uttalanden om jämställdhet. Uppmärksamheten är värd mångmiljonbelopp i motsvarande annonspengar för MTG-ägda tv-kanalen.

Under strecket
Publicerad

Anna Anka med maken Paul Anka på Stockholmsbesök i augusti.

Foto: ANDREAS APELL/SCANPIX Bild 1 av 1

Anna Anka med maken Paul Anka på Stockholmsbesök i augusti.

Foto: ANDREAS APELL/SCANPIX Bild 1 av 1
Anna Anka med maken Paul Anka på Stockholmsbesök i augusti.
Anna Anka med maken Paul Anka på Stockholmsbesök i augusti. Foto: ANDREAS APELL/SCANPIX

”Det är synd om svenska män. De gifter sig med snygga kvinnor som snabbt blir oattraktiva, börjar klä sig slafsigt och struntar i mannens behov.”

Uttalanden som dessa har fått hela den svenska medievärlden att sätta kaffet i vrångstrupen och reagera med sina pennor och tv-kameror. Pr-fenomenet Anna Anka från nya TV3-serien Svenska Hollywoodfruar har på bara en vecka gjort sig känd i hela Sverige, genom uppmärksamhet på kultur- och debattsidor-, opinionssajter och i tv-soffor. På fredag gästar hon prisbelönade pratshowen Skavlan.

Anna Ankas genomslag kunde inte komma lägligare för TV3 än förra veckan – samma vecka som första avsnittet av programmet sändes lanserades kanalen under ett nytt grafiskt manér och med den nya sloganen ”starka känslor, starka karaktärer”.

Annons
Annons

– Det är svårt att sätta ett konkret värde, men med tanke på TV3:s nylansering så är det väldigt skönt och lyckosamt att Anna Anka har skapat denna effekt och genomslag i svenska medier, säger Anders Knave, programdirektör på MTG TV.

Anna Anka har på kort tid blivit en symbol för någon som väcker starka känslor, vilket är målet med TV3:s nysatsning och vad varumärket ska stå för, säger han.

– Jag har jobbat länge i tv-branschen, men har aldrig varit med om ett liknande genomslag i‑debatten. Och inte bara i alla medier, utan i alla avdelningar, sport, kultur, debatt och nöje, säger han.

Varför tror du att genomslaget har blivit så stort?

– Hon är en färgstark karaktär som vågar säga saker som inte är ”comme il faut”, och som man kanske ur ett svenskt perspektiv tycker är fel. Sedan har du hennes livsstil, det är mycket i henne som sammantaget bidrar till att det blir en reaktion.

Hur mycket är Anna Anka-effekten värd i antal tittare?

–Vi hade 600000 tittare första episoden vilket är fantastiskt. Många blir nog nyfikna och jag tror absolut på en ökning, men med hur mycket vågar jag inte säga.

Och i annonspengar?

–Det kan jag inte svara på, men det är klart att det redaktionella utrymme som vi har fått är lavinartat, och skulle du ersätta det i‑annonsplatspengar så är det mångmiljonbelopp.

Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander instämmer.

– Vi pratar mångmiljonbelopp i motsvarande annonspengar. Dessutom har Anna Ankas jämställdhetsutspel och provokativa uttalanden blivit den största snackisen i lunchrummen just nu, vilket också är värt mycket för TV3 som varumärke.

Värdet för TV3 kan kortsiktigt mätas i tittarsiffror för Svenska Hollywoodfruar, säger Patrik Westander.Men det är svårt att ge en konkret siffra på hur mycket det är värt på längre sikt.

– Långsiktigtkan man uppskatta värdet i ökade annonsintäkter och då leder publiciteten kring Anna Anka helt rätt för TV3:s del. Kanalen bygger sitt varumärke kring lätt underhållning och verkar haen vilja att fram- stå som frejdigt politiskt inkorrekt.

På måndagskvällen visades andra avsnittet av Svenska Hollywoodfruar i TV3.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons