Annons

Anmälda resebolag ökar – vägrar återbetalning

Konsumentverket granskar nu Flixbus, sedan företaget anmälts för att neka återbetalning flertalet gånger inom loppet av en kort tidsperiod. Arkivbild.
Konsumentverket granskar nu Flixbus, sedan företaget anmälts för att neka återbetalning flertalet gånger inom loppet av en kort tidsperiod. Arkivbild. Foto: Matthias Schrader

Reseföretag bryter mot lagen när de inte återbetalar kunder för inställda resor. Trots detta nekas resenärer pengarna tillbaka – och många företag har därför anmälts till både Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

– Har en resa blivit inställd är det pengarna tillbaka som gäller, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket.

Under strecket
Hilda Djupenström / TT
Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket öppnar nu ett tillsynsärende mot Flixbus på grund av att bussbolaget inte återbetalat sina kunder för inställda resor. Men bolaget är långt ifrån ensamt, under mars har fler anmälningar än vanligt inom reseområdet upprättats.

– Vi får in anmälningar om att man inte får pengarna tillbaka, att det dröjer, och att man inte får kontakt med företagen vilket gäller främst resebyråer, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Annons
Annons
Annons