Annons

SvD:s läsare utser Framtidens entreprenör

De har engagemang och tillväxtambitioner, men saknar kapital. Nu har det återigen blivit dags för SvD Näringsliv att tillsammans med investmentbanken Carnegie sätta fokus på svenskt entreprenörskap. Med läsarnas hjälp ska Framtidens entreprenör utses.

Observera att anmälan har stängt – snart presenterar vi finalisterna.

Under strecket
Publicerad

Swedish Pharma kammade hem vinsten i Framtidens entreprenör 2014. Här syns Leif A Eriksson, en av företagets grundare, tillsammans med SvD:s redaktionschef Olle Zachrison.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Swedish Pharma kammade hem vinsten i Framtidens entreprenör 2014. Här syns Leif A Eriksson, en av företagets grundare, tillsammans med SvD:s redaktionschef Olle Zachrison.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Swedish Pharma kammade hem vinsten i Framtidens entreprenör 2014. Här syns Leif A Eriksson, en av företagets grundare, tillsammans med SvD:s redaktionschef Olle Zachrison.
Swedish Pharma kammade hem vinsten i Framtidens entreprenör 2014. Här syns Leif A Eriksson, en av företagets grundare, tillsammans med SvD:s redaktionschef Olle Zachrison. Foto: Tomas Oneborg

Framtidens entreprenör 2015 | Anmäl din affärsidé

I dagarna drar SvD Näringsliv och Carnegie igång den andra upplagan av satsningen Framtidens entreprenör.

– Det finns fantastiskt många spännande, nystartade bolag i hela Sverige, bolag som kämpar för att få in kapital, växa och utvecklas. Genom Framtidens entreprenör kan vi ge några av dem lite draghjälp, säger Maria Rimpi, chef för Nyhets- och Näringslivsredaktionerna på Svenska Dagbladet.

Företag från hela landet – inom alla möjliga branscher – har nu möjlighet att fram till den 7 september anmäla sig till tävlingen. Tio bidrag väljs därefter ut och presenteras från och med slutet av september löpande på SvD.se. I webb-tv-klipp och artiklar kommer entreprenörerna att få möjlighet att berätta om sina affärsidéer och läsarna att få rösta på sin favoritkandidat.

Annons
Annons

Av de tio företagen väljer Carnegie ut fyra kandidater och den femte och sista finalplatsen går till läsarnas favorit.

Observera att anmälan har stängt – snart presenterar vi finalisterna

Här kan du anmäla din affärsidé till Framtidens entreprenör carnegie.se

I finalen gäller det för de fem företagen att övertyga investerarna på plats om varför de ska satsa på just deras affärsidé. Vinnaren utses till Framtidens entreprenör och får förutom äran även skräddarsydda rådgivningstillfällen hos Carnegie. Men ansvaret för att fånga investerare på kroken faller på entreprenören själv. 

– Initiativet går ju faktiskt ut på att bolagen ska försöka övertyga investerare. Det är en mötesplats för entreprenörer i behov av kapital och investerare på jakt efter intressanta investeringsmöjligheter, säger Rickard Buch, kommunikationschef på Carnegie.

Han menar att syftet från Carnegies sida är att tillgängliggöra kapital som annars är svåråtkomligt för små bolag med tillväxtambitioner. 

– En stor del av Sveriges framtida tillväxt baseras på att det kommer fram nya företag och att det finns ett klimat och tillgängligt kapital som tillåter dessa företag att växa. Vi vet att många små bolag i tidiga skeden har svårt att få tillgång till kapital. Risken från investerare anses ofta för hög, säger Rickard Buch. 

Carnegie jobbar vanligtvis med större bolag som bland annat förbereder sig för en börsintroduktion. I och med satsningen hoppas man kunna säkra lovande bolag inför framtiden. 

Annons
Annons

Det här en viktig samhällsfråga. Får vi fler bolag att växa bidrar det till svensk tillväxt.

– Det här en viktig samhällsfråga. Får vi fler bolag att växa bidrar det till svensk tillväxt. Samtidigt är vi måna om att fler mindre bolag på sikt ska bli större, säger Rickard Buch.

Satsningen Framtidens entreprenör genomfördes för första gången i fjol. Under några veckor ramlade 120 bidrag in och av dem gallrades 20 entreprenörer ut som sedan skalades ner till fem. Bland finalisterna fanns bland annat företaget Eqidz, som genom spelet Peppy Pals vill motverka mobbning och United Services Sweden AB som utvecklat en teknik för rengöring av flygmotorer. 

Till slut stod det klart att det Örebrobaserade företaget Swedish Pharma gjort störst intryck på läsare och investerare och de kammade därmed hem vinsten med sitt patenterade plåster som fäster på våta ytor och som kan avge läkemedel. 

Efter vinsten har Swedish Pharma knutits ihop med företagsinkubatorn Serendipity. Amin Omrani, chef för affärsutveckling på Serendipity, har tidigare sagt till SvD Näringsliv att man såg potential i att utveckla sårvård – ett behov som väntas växa i takt med en åldrande befolkning. 

Tävlingen innebar ett verkligt lyft för oss.

– Tävlingen innebar ett verkligt lyft för oss, det måste man kunna säga. Jag satt vid flera tillfällen och lyssnade på våra konkurrenter och jag tyckte att de allihop hade fantastiska produkter och att vi sedan skulle vinna hade jag inte kunnat föreställa mig. Men det var hemskt kul att det fungerade, säger Lennart Löfgren som är en av Swedish Pharmas grundare. 

Han delar bilden att det är svårt för små bolag att få investering i Sverige. Företaget startade för sex år sedan och efter bidrag från lokala aktörer i Örebro-området tog det stopp. 

– Vi hade lagt ner väldigt mycket arbete på att försöka få tag i pengar, trots att alla som tittat på vår produkt sagt att det var fantastiskt och nytt och så vidare så hade det inte hänt någonting förrän vi vann och då plötsligt blev det av intresse, säger Lennart Löfgren och tillägger att han ser med tillförsikt på framtiden. 

– Jag tror fortfarande att det här kommer att bli fantastiskt bra så småningom. Det är det enda plåstret i världen som kan leverera vattenlösliga läkemedel i hög koncentration, säger han.

Anmälan till Framtidens entreprenör 2015 görs via Seed Forum, ett globalt forum som erbjuder rådgivning åt företag som vill pitcha sin affärsidé för investerare.

Fotnot: Anmälan har stängt | Snart presenterar vi finalisterna

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons