X
Annons
X
Recension

John-E Franzén, Roots Ångesten vibrerar under ytan

Han är lika känd för sina "Hells Angels" på Moderna museet som för sitt porträtt av Kungafamiljen. I sin nya utställning söker John-E Franzén tröst både hos Gud och i intensiva excesser.

John-E Franzén, ”Utan titel”, 2016-2017, olja på pannå. Foto: Stene Projects

För några år sedan började John-E. Franzéns införa religiösa inslag i sina ödesmättade landskapsmålningar. Det var lite oväntat. Han är trots allt mest känd för den ikoniska målningen ”Hell’s Angels of California” från 1960-talets mitt, en av tidens mest uppmärksammade fotorealistiska målningar. Å andra sidan har han överraskat förr. Med tanke på den explicita nakenheten i ”Hell’s Angelsvar det många som höjde på ögonbrynet när han på åttiotalet förlänades uppdraget att måla kungafamiljen. Franzéns karaktäristiska amerikanare byttes mot en leksaksvolvo av senaste snitt i slottets golv. John-E. Franzén är en kontrastrik konstnär.

I den nuvarande utställningen på Stene Projects visar John-E. Franzén en svit teckningar, liksom några små målningar. För den som längtar efter motiv av amerikansk västkust är detta kanske en besvikelse. Men för den som vill komma gåtan Franzén närmre är utställningen perfekt. I synnerhet som dessa teckningar varken är att betrakta som studier inför något specifikt verk eller som bilder som är avsedda att visas. De är snarare idébanker och infall, på en gång prövande och självklara.

John-E Franzén, ”Utan titel”, 2016-2017, olja på pannå.

Foto: Stene Projects Bild 1 av 3

John-E Franzén, ”Utan titel”, 2016-2017, blyerts på papper.

Foto: Stene Projects Bild 2 av 3

John-E Franzén, fritt efter teckning av Cézanne, 2016-2017, olja på pannå.

Foto: Stene Projects Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X