Angeläget spår om islamisering slarvas bort
Intentionerna är goda men ”Min dotter, min syster” blir skissartad och klumpig, skriver SvD:s Elias Björkman.
Thomas Bidegain, som gjort manus till strålande filmer som ”En profet” och ”Rust and bone”, regidebuterar nu med ”Min dotter, min syster” efter eget manus skrivet ihop med Noé Debré. Filmens franska titel är ”Les cowboys” och till det yttre lånar den sin handling från John Fords ”Förföljaren” (1956) där en krigsveteran från inbördeskriget söker efter sin brorsdotter, bortförd av comanchefolket.
Det är mitten av 1990-talet och i en fransk by sluter invånarna, däribland familjen Balland, upp till countryljudande cowboyfestival. Men när musiken klingat ut och scenen plockats ned är familjen inte längre hel. Den 16-åriga dottern Kelly är försvunnen. Driven av sorg uppslukas fadern Alain helt av sökandet medan modern vill hörsamma Kellys vilja: i ett avskedsbrev säger sig dottern ha gett sig iväg frivilligt och hon ber nu familjen att respektera beslutet. Men tecken som tyder på att Kelly islamiserats gör bara Alain ännu mer målmedveten. Månaderna, och åren, går – Alain vägrar att ge upp.