Annons

Andras förväntan viktig för hur bra vi blir på matte

”Säger man till en klass ’ni är bäst på hela skolan’ så får de också högre resultat”, säger Anna Palmer.
”Säger man till en klass ’ni är bäst på hela skolan’ så får de också högre resultat”, säger Anna Palmer. Foto: Malin Hoelstad

Sjukskriven på grund av matteångest med ont i magen och huvudvärk. Så illa var det för en del av Anna Palmers elever på utbildningen till förskollärare. ”Vi fick göra om undervisningen och börja kursen med att prata om deras minnen från skoltiden”, säger hon.

Under strecket
Publicerad

”Att vara matematisk associeras med förnuft, intelligens och begåvning”, säger Anna Palmer.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 2

”Tänk om vi kunde bemöta varje förskolebarn som en potentiell matematiker”, säger Anna Palmer.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 2

Anna Palmer mötte fenomenet matteångest för första gången när hon började undervisa i matematik på utbildningen till förskollärare för drygt tio år sedan. Det tidigare valfria ämnet matematik hade blivit obligatoriskt på utbildningen år 2005 och hennes lärarstudenter hade huvudvärk, ont i magen, satt med armarna i kors längst bak i klassrummet och kunde till och med sjukskriva sig för att slippa undervisningen.

– Vi bestämde oss för att göra om undervisningen och började i stället kursen med att studenterna fick berätta om sina minnen av matematiken från skoltiden, säger Anna Palmer som är docent och föreståndare för avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.

Annons
Annons
Annons