X
Annons
X

Andras förväntan viktig för hur bra vi blir på matte

Premium

Sjukskriven på grund av matteångest med ont i magen och huvudvärk. Så illa var det för en del av Anna Palmers elever på utbildningen till förskollärare. "Vi fick göra om undervisningen och börja kursen med att prata om deras minnen från skoltiden", säger hon.

”Säger man till en klass ’ni är bäst på hela skolan’ så får de också högre resultat”, säger Anna Palmer.
”Säger man till en klass ’ni är bäst på hela skolan’ så får de också högre resultat”, säger Anna Palmer. Foto: Malin Hoelstad

Anna Palmer mötte fenomenet matteångest för första gången när hon började undervisa i matematik på utbildningen till förskollärare för drygt tio år sedan. Det tidigare valfria ämnet matematik hade blivit obligatoriskt på utbildningen år 2005 och hennes lärarstudenter hade huvudvärk, ont i magen, satt med armarna i kors längst bak i klassrummet och kunde till och med sjukskriva sig för att slippa undervisningen.

”Säger man till en klass ’ni är bäst på hela skolan’ så får de också högre resultat”, säger Anna Palmer.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 3

”Att vara matematisk associeras med förnuft, intelligens och begåvning”, säger Anna Palmer.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 3

”Tänk om vi kunde bemöta varje förskolebarn som en potentiell matematiker”, säger Anna Palmer.

Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X