”Andrahandsmarknaden för biljetter måste bli tydligare”

Dubbelt så dyra, försent levererade – eller sålda innan de egentligen finns. I takt med att andrahandsmarknaden för konsert- och evenemangsbiljetter växer ökar konsumenternas klagomål. Nu begär Konsumentverket att branschen blir tydligare så att kunderna förstår att det är andrahandsbiljetter som de köper.

Under strecket
Publicerad
FREDRIK SANDBERG/SCANPIX
Foto: FREDRIK SANDBERG/SCANPIX
Annons

Under januari månad kostar en förstahandsbiljett till Ishockey-VM i Globen 375 kronor. Men det priset upptäcker kunden först efter att ha köpt en biljett som nästan är dubbelt så dyr. Men då är det redan försent. I anmälan till Konsumentverket skriver hon att det aldrig har framgått att det är en andrahandsbiljett hon har köpt, eller att köpet är bindande.

Biljettmarknaden är en djungel, säger Erik Fröcklin som är jurist på Konsumentverket. Det är svårt att veta vilket företag som säljer förstahandsbiljetter, vilka som säljer andrahandsbiljetter – och vad som är skillnaden däremellan. Flera försäljares hemsidor brister i information när det kommer till att informera om att det är andrahandsbiljetter som saluförs. Många konsumenter förstår inte att villkoren då kan se annorlunda ut vad gäller pris, ersättning vid inställda evenemang och ångerrätt. Nu begär Konsumentverket att tre stora andrahandsaktörer – Biljett Nu, Biljett 24 och 1biljett – blir tydligare gentemot sina kunder.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons