Recension

Ändlösa ideal möter nutiden

Arkitektur, installation mm Frederick Kiesler: Visioner i arbete Med tillägg av Céline Condorelli och sex studentgrupper. Tensta konsthall, t o m 2 maj

Under strecket
Publicerad
Frederick Kieslers, ”Nesting table”, New York, 1959.

Frederick Kieslers, ”Nesting table”, New York, 1959.

Möbel inspirerad av Kieslers ”Endless house” (1959), ett samarbete mellan KTH Tensta arkitekturskola och en femteklass på Askebyskolan, Rinkeby.

Möbel inspirerad av Kieslers ”Endless house” (1959), ett samarbete mellan KTH Tensta arkitekturskola och en femteklass på Askebyskolan, Rinkeby.

Frederick Kieslers, ”Nesting table”.

Frederick Kieslers, ”Nesting table”.

Annons

**Frederick Kiesler, **arkitekt, konstnär, scenograf, utställningsdesigner, teoretiker – för att nämna några verksamheter – föddes 1890 i nuvarande Ukraina, utbildades i arkitektur i jugendtidens Wien och var verksam i framtidsstaden New York. Hans arkitektur bär samma radikalitet som Le Courbusiers, men hans genomslag i historieböckerna eller i stadsbilden har aldrig blivit detsamma. Kanske för att så få av hans projekt genomfördes, kanske för att hans verksamhet inte passar in i historieskrivningens klassificeringar.

Till skillnad från funktionalister menade Kiesler att formen inte följer funktionen, den underkastar sig visionen. Han var arkitekten som inte byggde särskilt många hus, utställningsdesignern som tyckte att det visades för mycket konst, och stadsplaneraren som såg framför sig hur städer svävar ovan mark. Hans modell ”City in space” är en stad utan fundament och fasta väggar, vilket kräver ett nytt och friare samhälle. Det är lika hisnande som praktiskt omöjligt att genomföra. Kiesler ägnade sig åt att skapa miljöer och upplevelser, han skrev teorier och manifest.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons