Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Blomma blad en miljard Anarkistisk dockskåpsthriller om sorg

Foto: Markus Gårder

Blomma blad en miljard

Genre
Barn- och ungdomsteater
Regi
Carl Johan Karlson
Medverkande
Ardalan Hakimi Fard, Lisa Hu Yu, Hilda Ryman, Martin Waerme
Var
Ung scen/öst, LInköping

Scenografi: Anna Dolata

**Farmor Marmor **har dött. Hennes son Pupi och barnbarn Ollsi ska sortera hennes saker. Pupi ska gå igenom papper. Han ska göra något med någon som verkar heter Döds-Bo. Tråkigt tycker Ollsi, så hon tar sig en sväng på vinden...

På Ung scen/öst står ett gigantiskt dockskåp, två våningar högt. Det är farmor Marmors hus. Huset är fullt av dockor och på vinden väntar särskilt Brölsi som en gång varit Pupis favorit men som han nu inte vill veta av. För Brölsi står för allt det som en gång varit barn hos Pupi och allt det som är sorg och förändring och fantastiska möjligheter på en gång.

**Ung scen/öst **spelar ”Blommar blad en miljard” en komisk skräckpjäs för alla över 6 år. Genremässigt är det en så kallad ”gurlesk” – där gulliga flickor förvandlas till monster.

Annons
X

Dockan Brölsi är synnerligen egensinnig, helt inriktad på sin egen välfärd – som en ilsket rödhårig dockvariant på Karlsson-på-taket som tänjer på alla gränser och får med sig Ollsi på sina eskapader. Dessutom växer Brölsi så det knakar som var scenen rena Underlandet och hon själv lilla Alices docksyster. Så är det ju att vara barn, saker och ting förändras: kroppen och världen. Allt blir stort och nytt.

Förlaget Dockhaveri har kollektivt skrivit och skapat såväl Brölsi som Dockflocken, ett slags grekisk kör som kommenterar och tycker. Texten existerar som bilderbok med punktskrift och nu teaterpjäs på Ung scen Öst. Regissören Carl Johan Karlson förtydligar draget av generationsdrama och hur viktigt det är att hålla fantasin vid liv. Pupi har tappat sin leklust och avståndet till Ollsi är bråddjupt. Uppsättningen är lagom otäck men framförallt anarkistisk. Ollsis bus är mest av allt kontaktförsök.

”Blomma blad en miljard” har två huvudfigurer: Lisa Hu Yu spelar Ollsi, iförd något slags mjukisdräkt som mest liknar en tvättbjörn. Hon är bekymrad över Pupis bortvändhet, över Döds-Bo men är också ständigt hungrig. Lisa Hu Yu låter försiktigt stora känslor ruva inuti djurkostymen. Annat är det med Brölsi – Ardalan Hakimi Fard gör dockan till en megastor stjärna som liksom suger åt sig allt outsagt, all längtan, all instängd leklust. Ardalan Hakimi Fard gör Brölsi suveränt jobbig, ett eget energifält av barnsliga behov.

Barnpubliken skriker av lagom rädsla, fnittrar inför upptågen och får vara med om hur Pupi till sist låter sig vara så ledsen som han är – och vi får alla veta att vuxna kan vara bortvända av så många orsaker, och kan ha så svårt att vara nära sina känslor. Till sist är Pupi dock redo att låta farmor Marmor och Brölsi stämningsfullt segla mot stjärnhimlen.

Annons
Annons
X
Foto: Markus Gårder Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X