Annons

Krig! Barn!Amoraliska psykopater befolkar Stockholm

Anders Fager (född 1964) debuterade med skräcknovellsamlingen ”Svenska kulter” 2009.
Anders Fager (född 1964) debuterade med skräcknovellsamlingen ”Svenska kulter” 2009. Foto: Eloso förlag

Anders Fager har lagt en säregen mardrömsvariant av verkligheten till det svenska skräck-utbudet. När han nu avslutar sin serie om ett hemsökt Stockholm är resultatet dramatiskt – men alltför mycket känns återvunnet.

Under strecket
Publicerad

I ”Krig! Barn!” får läsaren möta 11-åriga Cornelia Karlsson, som har en armé av förtrollade ungdomar vid sin sida.

Bild 1 av 1

Det har gått tio år sedan Anders Fager debuterade med novellsamlingen ”Svenska kulter”, en bok som redan börjar te sig som en klassiker inom svensk fantastik – sällan ter sig ett författarskap så färdigt, både till form och till ton efter bara en bok. Här erbjöds en säregen mardrömsvariant av verkligheten som rymde allt från kannibalistiska tonårstjejer som raggade offer på Borås dansbanor till Sverigeskeptiska varulvar i Rosengård. Så småningom blev det också tydligt att novellerna också konstruerade en större gemensam värld, en ofta både extremt våldsam och dekadent plats kallad ”kulternas universum”. Här fyller avancerat sadomasochistiskt sex ungefär samma funktion som kallpratet om lunchlådan gör på en normal arbetsplats, en slags minsta gemensamma nämnare man alltid kan umgås kring i brist på annat. Samtidigt var det en omisskännligt svensk värld där åldrade kultister kombinerade svart magi med PRO-medlemskap och definitivt ville ha sju sorters kakor till kaffet.

Med ”Krig! Barn!avslutas nu den romantrilogi som påbörjades medJag såg henne idag i receptionen” (2012) och utspelar sig i Fagers världsbygge. Huvudperson är olycksfågeln Cornelia Karlsson som redan som barn ofrivilligt får upp ögonen för att en ockult värld ruvar under verklighetens yta. Som elvaåring hemsöks hon av viskande röster som bedyrar att hon är utvald att en dag avsluta verkligheten som vi känner den. Efter att inledningsvis fungera som en tragisk figur som kämpar mott sitt eget öde kom Cornelia under berättelsens gång att omfamna rollen som apokalypsens handgångna kvinna. Vid slutet av ”En man av stil och smak” (2014) återstod bara att utföra den sista av de tre ritualer som behövs för att öppna upp portarna till en värld bortom vår, vilket Cornelia skulle genomföra med hjälp av en armé av tonåringar redo att offra sig för ett ont och högre syfte.

Annons
Annons
Annons