Annons

”Ämnesbetyg skulle slå mot flit och ambition”

Foto: Anders Wiklund/TT

Ambition och kämpaglöd måste vara en röd tråd i svensk utbildning, där vilja och prestation ska löna sig. Ett införande av ämnesbetyg skulle motverka detta, skriver Svante Hallstedt och Tiger Landén, Moderat skolungdom Stockholm.

Under strecket
Publicerad

Sent på söndagskvällen presenterade Nyamko Sabuni nyheten att regeringen och januaripartierna föreslår att lämna det nuvarande kursbetygssystemet till förmån för ämnesbetyg: alltså att elever ska bedömas i varje ämne i slutet av de tre gymnasieåren i stället för att kontinuerligt bedömas i varje enskild kurs. Det vore ett dråpslag mot Sveriges alla gymnasieelever; betygssystemet är i behov av förändring, men ett införande av ämnesbetyg skulle motverka både flit och ambition.

De elever som läser högskoleförberedande program har valt dessa för att förbereda sig inför eftergymnasiala studier. På högskolor och universitet läser man, likt på gymnasiet, olika kurser vilka tillsammans landar i en examen inom det ämne som intresserar en. Förutom att det nuvarande upplägget ger elever en morot att prestera under hela gymnasietiden och inte bara skjuta studierna på framtiden, är en viktig del av gymnasiet att förbereda elever för högre studier och därmed även det tillhörande kursupplägget. Ett införande av ämnesbetyg skulle innebära att elever går miste om viktiga förberedelser och gör det svårare för dem att anpassa sig till verkligheten på Sveriges högskolor och universitet. Med tanke på det nuvarande kunskapsläget bland svenska elever har Sverige knappast råd att komplicera och försämra de framtida studenternas förutsättningar, utan tvärtom bör svenska gymnasieskolor utgöra den bästa möjliga förberedelsen för framtida studier.

Annons
Annons
Annons