X
Annons
X

Amerikansk öl = Big business

Den sysselsätter närmare 1,8 miljoner människor och skickade under fjolåret in 224 miljarder dollar till den blödande amerikanska statskassan. Dessutom är tillväxttakten enorm med små hantverksbryggerier som ständigt stjäl andelar från drakarna. Den amerikanska ölindustrin har vuxit upp och blivit Big Business.

Det flödar knappast av onödigt utrymme i den tio kvadratmeter stora lokalen på Coney Island. Förutom de tre försäljningsansvariga Leah Harmatz, Jennifer Dickey och Eby Harvey finns där ett kontor, en slags kontaktyta för konsumenter och turister samt ett minimalt laboratorium för nya ölsorter. Som den för dagen hasselnötsvariant som bryggs samman efter det att Jennifer Dickey inspirerats av morgonens kaffe från Dunkin' Donuts.

– Vi försöker att skapa ett bra öl till sommaren, men vi får se om det här blir rätt eller om vi måste jobba vidare. Vi testbrygger väldigt många olika sorter för att verkligen kunna lansera rätt produkt, säger Jennifer Dickey samtidigt som hon kontrollerar temperaturen i ett av de tre stora kokkärl som står upptryckta mot väggen.

Leah Harmatz är en av tre försäljningsansvariga p åSchmaltz Brewing Company. Det lilla bryggeriet har samlat sina produkter under namnet Coney Island som också är deras hemmaplan.

Foto: AXEL ÖBERG Bild 1 av 4

David Chichowitz säljer över 600 olika sorters öl i butiken Good Beer i East Village i New York. Alla kommer från mindre tillverkare.

Foto: AXEL ÖBERG Bild 2 av 4

Eby Harvey jobbar på Coney Island Brewing Company, ett av många småbryggerier i USA.

Bild 3 av 4

Artikelförfattaren med en Coney Island Sword Swallower från det lilla bryggeriet Shmaltz Brewing Company.

Foto: AXEL ÖBERG Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X