Annons
X
Annons
X

Amerikansk öl = Big business

Den sysselsätter närmare 1,8 miljoner människor och skickade under fjolåret in 224 miljarder dollar till den blödande amerikanska statskassan. Dessutom är tillväxttakten enorm med små hantverksbryggerier som ständigt stjäl andelar från drakarna. Den amerikanska ölindustrin har vuxit upp och blivit Big Business.

Leah Harmatz är en av tre försäljningsansvariga p åSchmaltz Brewing Company. Det lilla bryggeriet har samlat sina produkter under namnet Coney Island som också är deras hemmaplan.
Leah Harmatz är en av tre försäljningsansvariga p åSchmaltz Brewing Company. Det lilla bryggeriet har samlat sina produkter under namnet Coney Island som också är deras hemmaplan. Foto: AXEL ÖBERG

Det flödar knappast av onödigt utrymme i den tio kvadratmeter stora lokalen på Coney Island. Förutom de tre försäljningsansvariga Leah Harmatz, Jennifer Dickey och Eby Harvey finns där ett kontor, en slags kontaktyta för konsumenter och turister samt ett minimalt laboratorium för nya ölsorter. Som den för dagen hasselnötsvariant som bryggs samman efter det att Jennifer Dickey inspirerats av morgonens kaffe från Dunkin' Donuts.

– Vi försöker att skapa ett bra öl till sommaren, men vi får se om det här blir rätt eller om vi måste jobba vidare. Vi testbrygger väldigt många olika sorter för att verkligen kunna lansera rätt produkt, säger Jennifer Dickey samtidigt som hon kontrollerar temperaturen i ett av de tre stora kokkärl som står upptryckta mot väggen.

Det är här, längst ned i Brooklyn, som ett av USA:s numera mest omtalade ölmärken har skapats. För även om all tillverkning av de olika produkterna som ingår i märket Coney Island sker i de nordvästra delarna av delstaten New York är det just det lilla, nästan dolda, utrymmet som utgör hemmaplan för Schmaltz Brewing Company. Utrymmet ligger mitt i Coney Islands hjärta: Runt hörnet finns en cirkus, vars excentriska karaktärer står modell för öletiketterna, mitt emot tornar ett berömt pariserhjul och en skraltig bergochdalbana upp sig. Bara ett par hundra meter bort breder strandpromenaden ut sig som ett sista hinder innan Atlanten tar vid.

Annons
X

Schmaltz Brewing Company är bara ett av alla mindre bryggerier som på senare år har vunnit mark i USA. Och det samtidigt som landet har kämpat sig igenom en recession - USA klev officiellt sett ur den i juni 2009 även om vissa delstater ännu dras med enorma problem - och försökt tackla dess biverkningar. Den ekonomiska nedgången har dock framför allt synts i försäljningen hos marknadens två största aktörer, Anheuser-Busch och MillerCoors.

Detta syns tydligt i fjolårets siffror där den totala försäljningsvolymen föll med 1 procent - allt samtidigt som hantverksbryggerierna - vilka likt Schmaltz inte brygger mer än 2 miljoner fat per år - ökade med 11 procent. I rena pengar innebär denna ökning för hantverksbryggerierna, som utgör 96 procent av marknadens alla aktörer, ett försäljningslyft på 600 miljoner dollar och att de fogar över 7,6 procent av den amerikanska marknaden.

Industrin är visserligen bara i sin linda ännu, men framtiden är oerhört ljus.
Leah Harmatz, försäljningsansvarig på Schmaltz Brewing Company.

– Industrin är visserligen bara i sin linda ännu, men framtiden är oerhört ljus. Vi kan se hur konsumenterna i allt högre utsträckning efterfrågar regionalt producerad öl istället för att fortsätta vända sig till Anheuser och MillerCoors. Att få se skiftet på så här nära håll är helt fantastiskt, säger Leah Harmatz, samtidigt som hon knappar frenetiskt på datorn för att ta hand om alla de beställningar som läggs på företagets produkter.

De stora jättarna är dock på inget sätt på väg att tappa sin position. Tillsammans fogar Anheuser-Busch och MillerCoors - som bland annat har märken som Budweiser, Coors och Millerlob i sitt stall - över närmare 80 procent av marknaden. Att konkurrensen har trappats upp är dock tydligt anser Paul Gatza, chef på branschorganisationen Brewers Association.

– Under flera års tid har vi kunnat se hur konsumenterna har vänt sig bort från de stora bryggerierna för att istället handla mer regionalt och lokalt producerad öl. Vi såg det bland annat när recessionen slog till och ölproduktionen trots allt stod stabil och faktiskt skapade jobb, främst då hos hantverksbryggerierna.

Och jobb finns det. Den amerikanska ölindustrin är en jätte på en ekonomisk bakgård som sällan blir belyst. Totalt sysselsätter industrin med sina 1 759 bryggerier närmare 1,8 miljoner människor i USA, även om närmare hälften av dessa är att betrakta som indirekta jobb. Tillsammans delar de på 71,2 miljarder dollar i löner och ersättningar ifrån en verksamhet som i fjol skickade in 224 miljarder dollar till statskassan. Det är ett kraftigt uppsving jämfört med de 162 miljarder dollar som redovisades år 2005.

– Siffrorna visar att ölindustrin fortsätter att spela en stor roll för såväl arbetsmarknaden som ekonomin som helhet, säger Paul Gatza. Vad vi har sett är att de mindre aktörerna har klivit in och fyllt det hål som har uppstått när de stora företagen har tappat andelar, och det är viktigt att det sker så att jobben och pengarna stannar i landet.

Jättarna har givetvis inte suttit still i båten när konsumenterna i allt högre grad har börjat vurma för hantverksbryggerierna. För att stärka sitt varumärke och sin position köpte exempelvis Anheuser-Busch nyligen upp Goose Island Brewery - ett företag med uppskattade produkter och som under den senaste tiden fått medial uppmärksamhet, bland annat sedan Barack Obama slängt i en av dess produkter, 312, i en vadslagning med Storbritanniens premiärminister David Cameron.

Prislappen för Goose Island Brewery landade på 39 miljoner dollar, vilket av vissa har betraktats vara i underkant med anledning av den enorma potential som återfinns i märket. När köpet gick igenom såldes produkterna från Goose Island enbart i 24 delstater samt i delar av Europa. Med tanke på Anheuser-Bevs distributionsnät är en kraftig expansion att vänta.

James Koch, grundare och ordförande av Boston Beer som tillverkar Samuel Adams, är dock skeptiskt inställd till affären.

– Öljättarna har försökt konkurrera med de små bryggerierna under en längre tid, men det kommer aldrig att bli samma sak om de köper ett litet märke som om det får stå fritt. Snarare blir det som om McDonalds helt plötsligt skulle öppna en gourmetkrog. Menyn skulle kanske vara bra men det är inte där i som McDonalds har sin styrka och kunskap, säger James Koch.

En som tagit avstånd från de stora bryggerierna är David Chichowitz. I ölbutiken Good Beer, placerad i stadsdelen East Village i New York, säljer han 625-650 olika sorter, samtliga från de mindre bryggerierna.

– För min del handlar det främst om att stödja hantverksbryggerierna eftersom de ofta bekämpas av jättarna, som väldigt ofta trycker undan dem hos distributörer och annat. Jag vill värna om deras existens, särskilt som det dessutom är ett faktum att de gör bättre öl.

Att David Chichowitz har träffat rätt tycks det inte råda någon tvekan om, intresset för butiken är enormt. Själv väljer han dock att styra bort från sin egen verksamhet när han ska beskriva uppsvinget för de mindre aktörerna för att istället prata om bryggerierna själva.

– Det finns två sätt som verkligen visar hur de mindre aktörerna har tagit plats. Det första är att många av bryggerierna själva uppger att de börjar få slut på öl efter att helt ha missbedömt intresset. Det andra är att restaurangkedjan TGI Fridays har gjort tv-reklam där man stolt förklarade att man hade en ny uppsättning av rätter, som bygger på öl från hantverksbryggeriet Harpoon. Det är när något sådant händer, att märkena exponeras tungt av jättar som vi verkligen kan se en förändring.

New York är på inget sätt unikt i USA när det kommer till ölindustrin, som är vida utspridd över hela landet. De allra flesta jobb återfinns i Kalifornien, där bland annat hantverksbryggeriet Sierra Nevada utmärker sig som en av USA:s största aktörer. I Colorado återfinns dock 120 bryggerier, vilket gör delstaten till den med flest bryggerier per capita. Enligt branschorganisationen Beer Serves America sysselsätter industrin där 78 000 människor och vilka totalt får dela på omkring 4,4 miljarder dollar i lön och ersättning. Ett av bolagen som verkar i Colorado är Kannah Creek Brewing Company.

– Vi en liten aktör, men vi har ändå 35 anställda. Och det finns alltså 120 bryggerier här och många av dem är mycket större än oss. Antalet jobb som finns inom ölindustrin här är väldigt många och fler kommer det att bli, säger Eric Ross på Kannah Creek Brewing Company.

Annons
Annons
X

Leah Harmatz är en av tre försäljningsansvariga p åSchmaltz Brewing Company. Det lilla bryggeriet har samlat sina produkter under namnet Coney Island som också är deras hemmaplan.

Foto: AXEL ÖBERG Bild 1 av 4

David Chichowitz säljer över 600 olika sorters öl i butiken Good Beer i East Village i New York. Alla kommer från mindre tillverkare.

Foto: AXEL ÖBERG Bild 2 av 4

Eby Harvey jobbar på Coney Island Brewing Company, ett av många småbryggerier i USA.

Bild 3 av 4

Artikelförfattaren med en Coney Island Sword Swallower från det lilla bryggeriet Shmaltz Brewing Company.

Foto: AXEL ÖBERG Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X