Annons

Amerikansk barlast tynger KvÆrner

Under strecket
Publicerad

OSLO Norska Aker KvÆrner skulle varit lönsamt om företaget inte bedrev ”u-hjälp” i USA. Under det andra kvartalet togs en avskrivning på 440 miljoner norska kronor på företagets skeppsvarv i USA. Där försöker norrmännen lyfta upp produktiviteten till europeisk nivå. När finansmannen Kjell Inge Røkke till sist fick igenom fusionen mellan Aker och KvÆrner i fjol var det Philadelphiavarvet som han oroade sig mest för. Ursprungligen ägdes varvet av den amerikanska marinen, men det sista krigsfartyget sjösattes 1969. Efter det har varvet bara reparerat fartyg. KvÆrner fick tillsammans med amerikanska PSDC 1998 ta över varvet med ett stort statligt bidrag på 450 miljoner dollar för att modernisera det och börja bygga kommersiella fartyg. Aker KvÆrners koncernchef Helge Lund kunde inte låta bli att utbrista ett ironiskt ”Se, det flyter!” när han visade en bild på det första fartyget som byggts på varvet på 31 år. - Det är ett containerfartyg som vi började bygga på ren spekulation 1999. På grund av omfattande ändringar har kostnaderna blivit mycket högre än beräknat och vår organisation i Philadelphia upptäckte det för sent, säger han.

Annons

Med en produktivitet som bara var en femtedel för de amerikanska arbetarna jämfört med europeiska varv och med materialkostnader som var dubbelt så höga, är det inte konstigt att det blev en olönsam affär. - Egentligen är det ett litet varv, som kan bygga ett, eller ett och ett halvt, containerfartyg per år. Men lyckas vi genomföra de förbättringar som vi påbörjat ger det hopp även för Philadelphia, säger Helge Lund. Aker KvÆrner är med tolv varv i Europa, USA och Brasilien världens fjärde största varvsgrupp. Lönsamheten vid finska Masa Yards, där vinsten under andra kvartalet var 252 miljoner kronor, kompenserade delvis för de amerikanska förlusterna. Men orderboken för de finska varven är tunn. Bortsett från en jättefärja som byggs för norska Color Line och ett preliminärt avtal från Royal Caribbean Cruise Lines på två nya kryssningsfartyg av typ Ultra-Voyager, är det tomt. Även om det senare avtalet går igenom förväntas en ”väsentlig nedgång i aktivitetsnivån och resultatet vid Kvaerner Masa-Yards”, enligt bokslutet.

Annons
Annons
Annons