Annons

”Framtiden börjar här”Ambitiöst, snyggt och tankeväckande på Arkdes

Heather Dewey-Hagborg, ”Radical love”, 2016. Två porträtt av visselblåsaren Chelsea Manning, skapade enbart utifrån genetisk information från avklippt hår och salivprov.
Heather Dewey-Hagborg, ”Radical love”, 2016. Två porträtt av visselblåsaren Chelsea Manning, skapade enbart utifrån genetisk information från avklippt hår och salivprov. Foto: Johan Dehlin

Från mobilberoende till klimatapokalyps är det lätt att teckna en dystopisk bild av framtiden. En tankeväckande utställning på Arkdes visar istället upp en försiktigt hoppfull bild där ny teknik och design kan hjälpa eller stjälpa samhällsutvecklingen.

Under strecket
Publicerad

”Framtiden börjar här”, installationsvy på Arkdes med utställningsformgivning av TAF arkitekter.

Foto: Johan Dehlin Bild 1 av 3

Rendering av ”House of One”, kyrka, moské och synagoga i ett. Syftet med byggnaden är att spegla den religiösa mångfalden i Berlin.

Foto: Kuehn Malvezzi Architects Bild 2 av 3

Entrén till Svalbards globala frövalv, det så kallade ”domedagsvalvet”.

Foto: NordGen Bild 3 av 3

Min första reaktion på en utställningstitel som ”Framtiden börjar här” är: ”Jaså, verkligen?”. En reaktion färgad av ett stort antal möten, föredrag och seminarier på temat digitalisering, artificiell intelligens och de nya möjligheter till skräddarsydd individuell säljoptimering som ligger runt hörnet. Oftast framförda av någon powerpointjockey som talar om en ”tänkande” eller ”intelligent” hemmiljö - precis som om det totala övervakningssamhället inte vore uppfunnet redan under Hitler och Stalins analoga epok.

Men vid besöket i utställningen ”Framtiden börjar här” på Arkdes får jag lägga sådan skepsis åt sidan. Utställningsmakarna har koll, ambitionerna är mycket höga och man är up to date. Här visas bland annat en intervju med en av Cambridge Analyticas anställda som berättar om företagets famösa grepp om ”microtargeting”. Samma företag som via sociala medier, framför allt Facebook, kan sägas ha manipulerat såväl Brexit- som det senaste presidentvalet i USA på ett sätt som det tredje rikets propagandaminister Joseph Goebbels bara hade kunnat drömma om.

Annons
Annons
Annons