Annons

”Framtiden börjar här”Ambitiöst, snyggt och tankeväckande på Arkdes

Heather Dewey-Hagborg, ”Radical love”, 2016. Två porträtt av visselblåsaren Chelsea Manning, skapade enbart utifrån genetisk information från avklippt hår och salivprov.
Heather Dewey-Hagborg, ”Radical love”, 2016. Två porträtt av visselblåsaren Chelsea Manning, skapade enbart utifrån genetisk information från avklippt hår och salivprov. Foto: Johan Dehlin

Från mobilberoende till klimatapokalyps är det lätt att teckna en dystopisk bild av framtiden. En tankeväckande utställning på Arkdes visar istället upp en försiktigt hoppfull bild där ny teknik och design kan hjälpa eller stjälpa samhällsutvecklingen.

Under strecket
Publicerad

”Framtiden börjar här”, installationsvy på Arkdes med utställningsformgivning av TAF arkitekter.

Foto: Johan DehlinBild 1 av 3

Rendering av ”House of One”, kyrka, moské och synagoga i ett. Syftet med byggnaden är att spegla den religiösa mångfalden i Berlin.

Foto: Kuehn Malvezzi ArchitectsBild 2 av 3

Entrén till Svalbards globala frövalv, det så kallade ”domedagsvalvet”.

Foto: NordGenBild 3 av 3

”Framtiden börjar här”

Genre
Utställning
Var
ArkDes, Skeppsholmen

TOM 4 augusti

Min första reaktion på en utställningstitel som ”Framtiden börjar här” är: ”Jaså, verkligen?”. En reaktion färgad av ett stort antal möten, föredrag och seminarier på temat digitalisering, artificiell intelligens och de nya möjligheter till skräddarsydd individuell säljoptimering som ligger runt hörnet. Oftast framförda av någon powerpointjockey som talar om en ”tänkande” eller ”intelligent” hemmiljö - precis som om det totala övervakningssamhället inte vore uppfunnet redan under Hitler och Stalins analoga epok.

Men vid besöket i utställningen ”Framtiden börjar här” på Arkdes får jag lägga sådan skepsis åt sidan. Utställningsmakarna har koll, ambitionerna är mycket höga och man är up to date. Här visas bland annat en intervju med en av Cambridge Analyticas anställda som berättar om företagets famösa grepp om ”microtargeting”. Samma företag som via sociala medier, framför allt Facebook, kan sägas ha manipulerat såväl Brexit- som det senaste presidentvalet i USA på ett sätt som det tredje rikets propagandaminister Joseph Goebbels bara hade kunnat drömma om.

Annons
Annons

”Framtiden börjar här”, installationsvy på Arkdes med utställningsformgivning av TAF arkitekter.

Foto: Johan DehlinBild 1 av 2

Rendering av ”House of One”, kyrka, moské och synagoga i ett. Syftet med byggnaden är att spegla den religiösa mångfalden i Berlin.

Foto: Kuehn Malvezzi ArchitectsBild 2 av 2
”Framtiden börjar här”, installationsvy på Arkdes med utställningsformgivning av TAF arkitekter.
”Framtiden börjar här”, installationsvy på Arkdes med utställningsformgivning av TAF arkitekter. Foto: Johan Dehlin

”Framtiden börjar här” är producerad av V&A i London med Arkdes chef Kieran Long som en av initiativtagarna. Versionen i Stockholm är något nedbantad, eller snarare koncentrerad. Den presenteras mycket effektivt och snyggt – som sig bör på designmuseum – i utställningsformgivning av omtalade svenska arkitektkontoret TAF.

Bland 80 projekt med mer eller mindre tydlig arkitektur- eller designanknytning redovisas såväl det förfärliga – i form av etiska frågeställningar kring mördarrobotar och fjärrstyrd krigföring – som det djupt mänskliga: modellen av en kyrka tänkt att rymma judendom, kristendom och islam i en och samma byggnad.

Rendering av ”House of One”, kyrka, moské och synagoga i ett. Syftet med byggnaden är att spegla den religiösa mångfalden i Berlin.
Rendering av ”House of One”, kyrka, moské och synagoga i ett. Syftet med byggnaden är att spegla den religiösa mångfalden i Berlin. Foto: Kuehn Malvezzi Architects

Flera av projekten är avsedda att värna om den miljö mänskligheten fortsätter att förstöra. Den självstyrande båten ”Protei”, en vinddriven prototyp, har skapats för sanera oljespill till sjöss. Här finns även en liten blå undervattensdrönare som undersöker korallrevens hälsostatus utanför Queensland i Australien. Att den används av ett försäkringsbolag för att bedöma huruvida kunder hotas av havet på grund av bristande kustskydd, det vill säga degraderade korallrev, säger något om kapitalismens logik. Samma logik som för övrigt gör att oljegiganten Exxon Mobil i Texas köper billig el producerad av solpaneler för att driva energislukande oljeutvinning via fracking.

Annons
Annons

Entrén till Svalbards globala frövalv, det så kallade ”domedagsvalvet”.

Foto: NordGenBild 1 av 1

Lika vackra som skrämmande är bilderna på och objekten från det arkiv över all världens fröer som lagras djupt under permafrosten på Svalbard i valv som är tänkta att stå emot såväl naturkatastrofer som kärnvapen. Det är storslaget att florans artrikedom genom ett internationellt samarbeta bevaras åt eftervärlden, otäckt är att det kan komma att behövas.

Entrén till Svalbards globala frövalv, det så kallade ”domedagsvalvet”.
Entrén till Svalbards globala frövalv, det så kallade ”domedagsvalvet”. Foto: NordGen

Andra projekt är fantasifullt utopiska som konstnären Tomás Saracenos stora ballong ”Aerocene explorer”. Den fylls med luft, stiger med hjälp av solen, driver med vinden och kan användas för att samla in atmosfäriska data. Saracenos vision är utsläppsfria flygresor – och i förlängningen luftburna miljövänliga boendeformer. Klivet över till ren science fiction tas med ett kit – inklusive kista – för kryopreservering, det vill säga nedfrysning av en person som när förhoppningen att senare åter kunna väckas till liv. Den som till äventyrs minns boken ”Lyckad nedfrysning av herr Moro” som delades ut till alla elever som gick ut gymnasiet 1992 vet att det är en dröm gammal som gatan.

Det fina med ”Framtiden börjar här” (nämen sluta, det kan den ju inte göra, framtiden ligger per definition bortom nuets horisont och i exakt samma ögonblick som den börjar blir den nutid) är att utställningen titeln till trots är mycket tankeväckande och pedagogiskt inbjuder besökaren att dra egna slutsatser. Den visar upp hoppingivande kreativa lösningar som skulle kunna möjliggöra ett bättre och mer hållbart samhälle utan att dölja den nya teknikens potentiellt hotfulla sida.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons