Recension

FältAmbitionen lite för hög

Publicerad
Annons

Den mångsidiga dansaren Sanna Söderholm gjorde koreografi­debut förra året med solot Filter i Kulturhusets Kilen. Ett ganska konceptuellt stycke med kroppen som omvandlingsfilter för energi, rörelse och ljud. Det väckte nyfikenhet om en fortsättning.

Nu är den här i form av Fält. Åter undersöker Söderholm hur man kan konkretisera och rumstera om ”osynliga” eller abstrakta begrepp, som tid och rum. Denna gång skickar hon ut sig själv med fyra meddansare på en expedition i ett elektrifierat rum, knastrande av lågfrekventa toner i lysrörens skarpt färgfiltrerade ljus. Alla är först iklädda vita overaller. Två tomma overallskal står också i ett hörn, som en fysisk omöjlighet. Ur massan av vilande dansare lösgör sig figurer som rör sig i isolerade banor och fryser sina poser till skulpturer som ruckar på tidsförlopp och tyngdkraft.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons