Annons

Amazons varumärke klarar klantstämpel

Grova språkgrodor, fel flagga och ett allmänt bedrövligt språk. Amazons intåg i Sverige uppmärksammas på flera sätt.

Att bli förknippad med inkompetens tar nog inte varumärket särskilt stor skada av, säger en pr-expert.

Under strecket
Olle Lindström / TT
Publicerad

En ståtlig tupp – eller något annat? Arkivbild

Foto: BERTIL ERICSON / TT

En ståtlig tupp – eller något annat? Arkivbild

Foto: BERTIL ERICSON / TT
En ståtlig tupp – eller något annat? Arkivbild
En ståtlig tupp – eller något annat? Arkivbild Foto: BERTIL ERICSON / TT

Flera medier uppmärksammar massvis med språkgrodor på näthandelsjätten Amazons svenska sajt som har premiär i dag. Lego saluförs som "bepansrad misshandel" och ett gratulationskort med en tupp (cock) säljs som "massiv kuk". En stekpanna säljs som en kvinnosak. Växter benämns som våldtäkt. Där det ska vara en svensk flagga möts man av en argentinsk, skriver Aftonbladet. Rent allmänt är språket uruselt.

Annons
Annons
Annons