Björn Jeffery:Amazon gör sig redo – så ska de ta Sverige

Björn Jeffery
E-handelsjätten Amazon har haft en tuff start i Sverige.
E-handelsjätten Amazon har haft en tuff start i Sverige. Foto: Bebeto Matthews/AP

Starten blev ett fiasko för e-handelsjätten. Men som ny, hemlig storägare i last mile-bolaget Airmee verkar Amazon fast beslutet att försöka ta den svenska marknaden. Affären skapar utmaningar för de andra bolagen - och kanske även Airmee.

Under strecket
Publicerad
Annons

Tobias Lutke, grundare och vd för e-handelsplattformen Shopify, följde förväntansfullt Nasdaq-börsens öppnande den 13 januari i år. Klockan 09.30 skulle Lutke bli oerhört förmögen. Eller snarare – ännu mer förmögen än han redan var.

Bolaget som börsintroducerades hette dock inte Shopify. Den noteringen hade nämligen skett sex år tidigare. Den här gången var det istället betalföretaget Affirms tur. När börsklockan ringde rusade kursen och när dagen var slut hade Lutkes bolag Shopify plötsligt andelar i Affirm värda omkring två miljarder dollar. När Shopify rapporterade sitt resultat för första kvartalet, utgjorde pengarna från Affirms notering mer än 100 procent av kvartalsvinsten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons