”Amazons lansering har blivit pannkaka”

Amazon lanserade sin svenska sajt i oktober förra året. Arkivbild.
Amazon lanserade sin svenska sajt i oktober förra året. Arkivbild. Foto: Amir Nabizadeh/TT

Amazons lansering i Sverige för ett halvår sedan skakade om branschen. Men vad hände sen? Inte mycket visar det sig, men experter varnar för att räkna ut satsningen.

Under strecket
Sophie Wichmann / TT
Publicerad
Annons

I slutet av oktober etablerades Amazon i Sverige. Inför lanseringen spekulerades det om tuffare konkurrens inom e-handeln med pressade marginaler och lägre priser. Men också stora möjligheter för tredjepartsförsäljare att etablera sig och expandera sin marknad.

Efter lansering blev det märkligt tyst om ehandels-giganten. Enligt Googles sökanalysverktyg var intresset bland svenskarna som störst dagen då Amazon lanserades, och prisjämförelsesajten Pricerunner ser än så länge inga prisförändringar sedan intåget, säger vd:n Nicklas Storåkers.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons