X
Annons
X

Almedalen är slöseri med pengar

Almedalen är en sällsynt dålig kommunikationsarena, skriver Erik Lakomaa, politisk konsult.

Även om aktiviteten i Almedalen minskat något jämfört med valåret 2010 kommer i storleksordningen hundra miljoner kronor att satsas på olika aktiviteter under Almedalsveckan.

Innan man bestämmer sig för att åka till Almedalen bör man fundera på varför man är där. För de flesta finns knappast något sämre tillfälle att försöka komma ut med sitt budskap. Vill man nå ut med ett budskap väljer man lämpligen ett tillfälle där konkurrensen är så liten som möjligt. Ingen seriös kommunikationsrådgivare skulle råda sin uppdragsgivare att lansera en ekonomisk-politisk fråga genom att hålla ett seminarium samma dag som statsbudgeten släpptes eller försöka sig på en medialansering direkt i anslutning till ett omfattande terrordåd eller en naturkatastrof. I dessa fall kan man räkna ut att uppmärksamheten kommer att vara riktad åt annat håll. Detsamma gäller för Almedalen.

Annons
X
Annons
X
Annons
X