Annons
X
Annons
X
Konst
Recension

Play! Recapturing the radical imagination Allvarsam lek på Göteborgsbiennalen

I Fernando Sanchez Castillos video ”Pegasus dance”, 2008, visas två kravallutrustade vattenkanonbilar fredligt inbegripna i något som liknar en dans eller parningslek.
I Fernando Sanchez Castillos video ”Pegasus dance”, 2008, visas två kravallutrustade vattenkanonbilar fredligt inbegripna i något som liknar en dans eller parningslek. Foto: FERNANDO SANCHEZ CASTILLO

Play! Recapturing the radical imagination

Genre
Installation
Var
Göteborgs konstbiennal

”Du leker bara!” När vi leker som barn försjunker vi i lekens eget sammanhang och egna regler. Men leken är samtidigt ett sätt att bearbeta och begripliggöra omvärlden, inte minst dess orättvisor och ohyggliga skeenden. Och, som Lars Bang Larsen påpekar i sin text i katalogen till årets Göteborgsbiennal, ”Vi lekte bara…” inleder meningar som alltid slutar i förvirring, konflikt och olyckshändelser.

Årets upplaga av Göteborgs internationella biennal för samtidskonst, den sjunde i ordningen, har leken och den radikala fantasin som tema. De konstnärliga ledarna Stina Edblom och Edi Muka har tagit fem curatorer till hjälp i fyra avdelningar.

Katerina Gregos utställning ”The politics of play” på Röda sten tar utgångspunkt i poeten Alan Gilberts uttalande att politik utan fantasi är byråkrati. På samma sätt, menar Gregos, blir (politisk) konst utan fantasi en banalitet. Banalitet är inte ett problem här. Skilda uttryck ger en mörkt humoristisk fresk över flera samtida politiska smärtpunkter. Nevan Laharts stora papier maché-skulpturer av ett jordklot på fötter, en jättelik dator, ett raserat hus och annat mitt på golvet skapar en stämning av domedagsbuskis. Fernando Sanchez Castillos video ”Pegasus dance” visar två kravallutrustade vattenkanonbilar, fredligt inbegripna i något som liknar en dans eller parningslek med sprutande kanoner, vackert flygfilmade i kvällsljus. Videons wienervals fyller hallen och blir till slut ett kväljande ackompanjemang till andra verk i rummet.

Annons
X

Precis när jag längtar efter att skruva ner lekfullheten, gör utställningen precis det. På övervåningen möter jag Guerilla Girls feministiska vrede och statistiska belägg och Nina Esbers punkigt bejakande beskrivningar av kvinnor som islam fördömer. Sammantaget blir utställningen ett värmande formbevis för fantasin i kampen mot världens orättvisor, tänkvärd och mycket skickligt komponerad.

I curatorn Joanna Warszas del, ”Art crime: Legally on the edge”, förlagd till Drömmarnas kaj, får besökaren agera brottsplatsutredare. Ibland fungerar det och en metaforisk dimension tillförs verken, som i koreografen Maja Hammaréns ”lekplatser” med instruktioner till lekar som för tankarna till Göteborgskravallerna och händelserna vid Schillerska gymnasiet.

Om leken gör att vi kan närma oss laddade frågor avslöjar den också hur vi förhåller oss till andras prekära situation. När den kommer alltför nära verkligheten vill man inte alltid leka längre. I Núria Güells ”Offside: allt för melanin” bränner det till. Vi erbjuds ”leka kurragömma med en papperslös”. En kvinna vars flyktingstatus är under utredning har anlitats av biennalen för ändamålet. Anställningen kan kanske förbättra hennes chanser att få stanna. Hon finns där på arbetstid för att leka kurragömma med besökare, men det är alltid de som räknar och hon som gömmer sig.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Claire Tancons avdelning ”AnarKrew: An anti-archives” på Konsthallen är en något ojämn hyllning till aktivistisk karnevalism. Men den förankrar genom Johan Heintz privata arkiv om Göteborgskarnevalen och åttiotalets undergroundkultur utställningen i ett lokalt sammanhang.

    ”Play! Recapturing the radical imagination” är en upplyftande och välgjord upplaga av Göteborgsbiennalen och visar infallsrikt på fantasins och lekens politiska potential inom konsten. Det är ambitiöst sevärt och på allvar.

    Annons
    Annons
    X

    I Fernando Sanchez Castillos video ”Pegasus dance”, 2008, visas två kravallutrustade vattenkanonbilar fredligt inbegripna i något som liknar en dans eller parningslek.

    Foto: FERNANDO SANCHEZ CASTILLO Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X