Krönika

Mikael Mölstad:Allting går att sälja – med hundar och kändisar

Mikael Mölstad

Vill man sälja vin ska man tydligen sätta en hund på etiketten. Mikael Mölstad ställer sig frågande till denna trend och menar att det handlar om effektsökeri.

Under strecket
Publicerad
Annons

Vinetiketter med hundar är en trend. Märkligt. Vad är det som får oss att köpa ett vin bara för att det är en hund på flaskan? Bortsett från att hunden är människans bästa vän: Vem skulle handla ett paket kaffe eller en flaska ketchup bara för att det är hund på etiketten? Men vin går tydligen bra. Jag tycker det är enkelt – hundar gillar varken vin, kaffe eller ketchup. Däremot tycker de om hundmat och därför finns det hundar på dessa förpackningar. Det räcker så.

I Sverige finns nu två framgångsrika hundviner. Det ena är en direkt flört med alla labradorägare. Vinet heter LAB Reserva och har en silhuett med denna hund. Med tanke på vinets framgången kan det inte bara vara dessa hundägare som köper det. Men vem vet? Det finns över 20 000 labrodorägare i Sverige. Om bara hälften av dem köper vinet regelbundet blir det många buteljer.

Är det så borde vi snart få se vinetiketter med schäfer, jack russel eller golden retriever. Dessa hundar är nämligen lika populära som labrador. Men det troliga är väl ett allmänt hundintresse. Med tanke på att det finns sexhundratusen svenskar som äger hund bör det vara en lukrativ marknad. Boxvinet Smart Dog är ett exempel på det. Det tog sig snabbt in i Systembolagets fasta sortiment. Jag gissar att många vill köpa vinet för att glädja sin egen kloka hund. Även om just hunden inte får smaka.

Annons
Annons

Räkna med att det kommer fler hundviner. I USA är hundar på vinetiketter en stor business. Särskilt de buteljer som har en snygg bild med favorithunden som valp. Alldeles oemotståndligt. Googlar du på ”wine labels with dogs” så får du 2,8 miljoner träffar.

Som du förstår har jag problem med allt effektsökeri på etiketter som inte skapar trovärdighet för innehållet. Jag tycker faktiskt att vin som en alkoholdryck är för allvarligt för det. En normalflaska vin innehåller 13 till 14 procent av ren alkohol. Jag kan förstå om kändisar utnyttjas eftersom de ändå, till skillnad från hundar, är vuxna människor som kan tänkas ha en relation till vin. Och dessutom, i bästa fall, en trovärdighet.

Oavsett vad jag eller Per Morberg själv tycker om hans viner – har han en tydlig cred som utbildad kock med massor av mat- och vinprogram bakom sig. Glenn Strömberg som varumärke är mer tveksamt. Hur kopplar man ihop en fotbollslegend med vin – även om han bor i italienska vintrakter? Hans viner säljer också bara promille av vad Per Morberg gör. Men Glenns italienska matprodukter säljer – men nu i konkurrens från Paolo Roberto. Och då håller jag en slant på Paolos framgångar. Han är betydligt mer italiensk och har skaffat sig en rejäl trovärdighet genom sina kokböcker. Paolo Roberto har inte något vin på gång, vad jag vet. Det hedrar honom – med tanke på hans inställning till kosthållning och träning. Det ger också trovärdighet.

Jag konstaterar att viner med kändisar som inte har tillräcklig cred sällan blir långvariga. När drack du Svennis eller Ronnie Hellströms viner senast? Det räcker nämligen inte bara med att ha bott i en vinregion för att få trovärdighet inom vinbranschen. Dock finns ett stort undantag: Maria Montazami från kaliforniska Laguna Beach. Hon är ett för mig obegripligt fenomen. Hennes kaliforniska buteljer har en bedrövlig design och innehållets kvalitet ligger långt från prisnivån. Ändå säljer de bra. Å andra sidan verkar det som om både ketchup och kaffe skulle kunna säljas med Maria Montazami på etiketten.

Men allra bäst vore ett nytt vin med en bild på Maria Montazami kramandes en hund - en perfekt kombo. Och tänk så bra det blir när hon samtidigt kan marknadsföra sina egendesignade halsband och koppel till hundar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons