Annons

Alltför fin och skör för verkligheten

Kolumn | Kultureliten

Publicerad

”Det finns inga pengar i teater. Jag ska snart till LA och göra reklam för en svensk klädkedja”, säger en svensk skådespelerska vid anrika privata Actors Studio i New York - ”ett gym för skådisar” (SvD 8/1). Hon och två amerikanska kolleger gästspelar vid Strindbergs Intima Teater i Stockholm.

Ingen av skådespelarna pratar om kulturministerns ansvar för deras liv. Att ta extraknäck för att få ihop till hyra och mat är självklart för en konstnär i USA. Inget jobb är för simpelt. I New York sägs det att morgondagens Broadwaystjärna kan vara servitrisen på din lokala bar.
Den som inte kan leva på sin konst måste hitta andra inkomstkällor.
I den blomstrande amerikanska tjänstesektorn kan en konstnär studera människor och miljöer – och försörja sig. Konstnären är en kulturentrepenör, inte olik alla andra entreprenörer, som USA vimlar av. Men mycket olik den svenska kulturarbetarelit som anses för fin och skör för verkligheten bland vanliga människor.

Annons
Annons
Annons