Annons

Sigrid Sandström, ”Dry Maar” / Johannes Heldén: ”Worlds”Allt tycks redan ha hänt i Johannes Heldéns värld

Sigrid Sandström, ”Dry maar”, 2019, installationsvy på Cecilia Hillström Gallery.
Sigrid Sandström, ”Dry maar”, 2019, installationsvy på Cecilia Hillström Gallery. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Johannes Heldén visar apokalyptiska fantasivärldar tomma på invånare. Och Sigrid Sandströms nya målningar påminner ännu mer än tidigare om geologiska avlagringar. Joanna Persman ser en utställning som osökt väcker tankar kring vad som händer med vår jord.

Under strecket
Publicerad

Sigrid Sandström, ”Dry maar”, 2019. Akryl på duk.

Foto: Cecilia Hillström Gallery Bild 1 av 3

Johannes Heldén, ”Meditation (Marsh cinquefoil)”, 2019. Blandteknik.

Foto: Cecilia Hillström Gallery. Bild 2 av 3

Johannes Heldén, ”Untitled islands (VII-IX)”, 2019. Blandteknik.

Foto: Cecilia Hillström Gallery. Bild 3 av 3

Cecilia Hillström Gallery växer. Galleriet har tagit över Andréhn-Schiptjenkos gamla lokaler och därmed väsentligt ökat sin utställningsyta. De spatiösa rummen på drygt 300 kvadratmeter har delvis byggts om. Verksamheten på den nya adressen startar med en dubbelutställning. Två separata presentationer står obundet på egna ben. Samtidigt förstärker de varandra genom skillnader i uttryck och en viss förbindelse i tematiken.

Sigrid Sandström har blivit känd för sitt expressiva måleri i stora format, ett måleri som inte sällan söker sig ut i rummet och som konstnären själv beskriver som både en händelse och en plats i ständig förändring. Med infärgade plastfilmer och tyger, som torkar på målarduken och därefter rivs loss, skapar Sandström flerskiktade verk. Knivskarpa kantbitare samsas med mjukare ytor och linjer. I de abstrakta formationerna finns något som minner om jordskorpans berg- och jordarter. Som om måleriet känsligt registrerade grundämnens sönderfall och var en poetisk tidsskala.

Annons
Annons
Annons